Uitlezen via paperclipmethode

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Uitlezen via paperclipmethode

Bericht door Baas J. »

Mensen...

ik weet niet wat ik verkeerd doe maar bij mij gebeurd er helemaal niks...

Ik verbind de 2de linksboven met de 1e rechtsboven.

Contact aan, het enige wat r gebeurd is dat mn check lampje aangaat... maar voor de rest gebeurd er helemaal 0.0.

Heeft de computer geen foutmeldingen of doe ik wellicht iets verkeerd?

Wat wil ik uitvinden? Of mijn lambdasonde nu wel reageert en het goede voltage geeft. (SIMTEC systeem).
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Deze 2 :wink:
Afbeelding
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

motor moet ook draaien heh

en sommige foutcodes komen pas echt naar voren als je aan het rijden bent. net zoals bijv een storing in je ETC
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Motor hoeft niet te draaien. Als de motor niet draait krijg je code 31 erbij. Geen toerental is dat en dat klopt aangezien de motor niet draait.

ETC kan je apart uitlezen via 2 andere pinnen, net zoals je ABS
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

Matt schreef:Motor hoeft niet te draaien. Als de motor niet draait krijg je code 31 erbij. Geen toerental is dat en dat klopt aangezien de motor niet draait.

ETC kan je apart uitlezen via 2 andere pinnen, net zoals je ABS
ik zeg toch ook niet dat etc op dezelfe pin zit :roll:
waarom zet de dealer dan altijd de motor aan met uitlezen; voor de lol om zichzelf te vergassen? :roll: :lol:
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Nee, dat weet ik. Ik dacht zeg het maar effe voordat iemand z'n TC of ABS niet werkt en er geen foutcodes van vind :wink: Als mensen niet bekend zijn met deze methode kan het nog wel is gebeuren.
Heb het namelijk ook gehad toen ik voor de 1ste keer ging uitlezen. Vond het raar dat het MM lampje niet ging knipperen, later bleek dat ik m'n ABS aan het uitlezen was.

Geen idee waarom de dealer de motor laat draaien. Misschien dat bv code 31 alleen met draaiende motor te constateren is. Als de motor uitstaat klopt het inderdaad maar als je geen toerental heb met draaiende motor zal daar toch iets mis mee zijn.
Een Marcel kan hier wel duidelijkheid in brengen!
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

het wordt eens tijd dat alle uitleesmogelijkheden en de juiste 2 pinnen en foutcodes eens in het technisch archief komen

wat ik bij elkaar heb gesprokkeld:


Bij deze uitleg kun je eventueel zelf foutcodes uitlezen van de volgende Astra GSi motortypes C20XE en de C20NE. Om de codes te kunnen uitleggen heb je enkel een paperclip nodig.

1. In je zekeringenkastje zit een grijze 10-pins connector..zoek deze op.
2. Zet het contact aan en start de motor.
3. Verbind de 2 aangeven stippen met elkaar d.m.v. een paperclip. (zie foto)


4. Nu kan je de foutcodes uitlezen d.m.v. het knipperen van het motorstoringslampje.
Een foutcode zoals 28 zou worden doorgegeven als 2 x snel knipperen gevolgd door een pauze en dan
8 x gevolgd weer door een pauze.
Wanneer je begint zal hij eerst code 12 aangeven en ook na het uitlezen geeft hij dit weer aan.

In het volgende overzicht kan je jou storingscode herkennen, toch is het beter om gelijk naar een Opel
dealer te gaan die kan je gelijk ook een oplossing voor de storing geven.
Uitlezen bij een dealer kost meestal vanaf een 10,- euro (verschilt per dealer)
CODE MEANING Links To Test Procedures CODE MEANING Links To Test Procedures
12 Fault download started 52 Check engine light - voltage high
13 Oxygen sensor open circuit 53 fuel pump relay - volt low
14 Coolant Sensor- voltage low 54 Fuel pump relay - volt high
15 Coolant Senor - voltage high 55 ECU faulty
16 Knock Signal circuit 56 Idle air control - voltage low
17 Knock Signal circuit 2 57 Idle air control - voltage high
18 knock control module (ECU) 61/62 Fuel vent valve volts low / high
19 Incorrect RPM signal 71 Air intake temperature - volt. high
21 Throttle position sensor - voltage high 73 Air mass flow sensor - voltage low
22 Throttle position sensor - voltage low 74 Air mass flow sensor - voltage high
25 - 29 injector 1-5 - voltage high (injector short) Injector Short -Batt. voltage being applied 75 Torque Control - Voltage high
31 No RPM signal Engine not running 79 Full load (limiter), volt. low
32 Fuel pump relay - volts high 81 - 86 Injector 1-6, voltage low Injector lead shorted to ground or open
38 Oxygen circuit - Volt. low (weak) 87 A/C cut-off relay - voltage low
39 Oxygen circuit - Volt. high (rich) 88 A/C cut-off relay - voltage high
48 Battery Volt. Low 93 MAP sensor volt. low
49 Battery Volt. High 97 Ignition / Injector cutoff volt. high





12 is inderdaad startcode. Deze krijg je 3 keer.

wat ik op me comp heb staan:
12 - Fault download started
13 - Oxygen sensor open circuit
14 - Coolant Sensor- voltage low
15 - Coolant Senor - voltage high
16 - Knock Signal circuit
17 - Knock Signal circuit 2
18 - Knock control module (ECU)
19 - Incorrect RPM signal
21 - Throttle position sensor - voltage high
22 - Throttle position sensor - voltage low
25/29 - Injector 1-5 - voltage high (injector short)
31 - No RPM signal - Engine not running
32 - Fuel pump relay - volts high
38 - Oxygen circuit - Volt. low (weak)
39 - Oxygen circuit - Volt. high (rich)
48 - Battery Volt. Low
49 - Battery Volt. High
52 - Check engine light - voltage high
53 - Fuel pump relay - volt low
54 - Fuel pump relay - volt high
55 - ECU faulty
56 - Idle air control - voltage low
57 - Idle air control - voltage high
61/62 - Fuel vent valve volts low / high
71 - Air intake temperature - volt. high
73 - Air mass flow sensor - voltage low
74 - Air mass flow sensor - voltage high
75 - Torque Control - Voltage high
79 - Full load (limiter), volt. low
81/86 - Injector 1-6, voltage low
87 - A/C cut-off relay - voltage low
88 - A/C cut-off relay - voltage high
93 - MAP sensor volt. low
97 - Ignition / Injector cutoff volt. High



ABS uitlezen

bovenste 2 pinnetjes doorverbinden van de diagnose stekker.. Dan gaat je ABS lampje knipperen. eerst 3 keer code 12 en dan de foutcodes...

Foutcodes

12 Test begin

16 Magneetklep linksvoor

17 Magneetklep rechtsvoor

18 Magneetklep achter

19 ABS-relais

25 Wielsensor

35 Hydroliek pomp

37 Rempedaal schakelaar

39 Wielsensor linksvoor (sensor defect)

41 Wielsensor linksvoor (weerstand of verbroken contact)

42 Wielsensor rechtsvoor (sensor defect)

43 Wielsensor rechtsvoor (weerstand of verbroken contact)

44 Wielsensor linksachter (sensor defect)

45 Wielsensor linksachter (weerstand of verbroken contact)

46 Wielsensor rechtsachter (sensor defect)

47 Wielsensor rechtsachter (weerstand of verbroken contact)

48 Accuspanning te laag

55 Regeleenheid ABS defect

Misschien goed voor technisch archief

ABS pin A met K verbinden


bij ETC is het j met a

Uitlezen door Pin A met J te verbinden. De storing zal in een knipper code weer gegeven worden.

Fout codes.:
Table 2, Trouble Code Table TC 14
COOLANT TEMP. VOLTAGE LOW

Table 2, Trouble Code Table TCO 15
COOLANT TEMP. VOLTAGE HIGH

Table 2, Trouble Code Table TC 21
THROTTLE POSIT. SENSOR VOLTAGE HI

Table 2, Trouble Code Table TC 22
THROTTLE POSIT. SENSOR VOLTAGE LO

Table 2, Trouble Code Table TC 26
ETC THROTTLE POS SENSOR VOLTAGE

Table 2, Trouble Code Table TC 27
ETC THROTTLE POS SENSOR VOLTAGE

Table 2, Trouble Code Table TC 31
NO ENGINE RPM SIGNAL

Table 2, Trouble Code Table TC 39
FL WHEEL SENSOR BAD SIGNAL
Table 2, Trouble Code Table TO 42
FR WHEEL SENSOR BAD SIGNAL

Table 2, Trouble Code Table TC 44
RL WHEEL SENSOR BAD SIGNAL

Table 2, Trouble Code Table TC 46
RR WHEEL SENSOR BAD SIGNAL

Table 2, Trouble Code Table TC 55
REPLACE ECU

Table 2, Trouble Code Table TC 57
ABS STATUS SIG. VOLTAGE LOW

Table 2, Trouble Code Table TC 58
ABS STATUS SIG. OPEN CIRCUIT

Table 2, Trouble Code Table TC 63
ETC-THR. MOTOR OPEN CIRCUIT

Table 2, Trouble Code Table TC 64
ETC-THR. MOTOR SHORT CIRCUIT

Table 2, Trouble Code Table TC 82
ETC ON/OFF SW. VOLTAGE LOW
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
qgenius
forum-gebruiker
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:24
Locatie: Hilversum

Bericht door qgenius »

Wat is dan A en wat is dan J?
Ik wil weten waarom mijn TC het niet doet,
maar nu weet ik nog steeds niet welke pinnen ik moet doorverbinden.

Bij ETC is het j met a

Uitlezen door Pin A met J te verbinden. De storing zal in een knipper code weer gegeven worden.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Dealer hoeft hem ook niet te laten lopen.
Schiet je nix mee op.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Pic uit technisch archief
Afbeelding
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Bericht door chucky66 »

hem werk bij mij ook niet :cry: :cry: :cry: meer :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

Volgens mij is deze methode bij C18XE in ieder geval niet mogelijk... ook als ik A met B vebind gebeurd er helemaal niks.
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Als je nou eens gewoon naar een goede dealer gaat .... :wink: 8)
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

d

Bericht door Delax80 »

Baas J. schreef:Volgens mij is deze methode bij C18XE in ieder geval niet mogelijk... ook als ik A met B vebind gebeurd er helemaal niks.
.

100% zeker van wel :) heel misschien dat er daar ook weer verschillende van zijn. maar bij mijn c18xe werkt het wel!!

misschien volgorde verkeerd??(kzeg maar wat). bij mijn auto deed hij het niet als ik de motor liet draaien. met motor uit en op contact deed hij het wel. dus probeer het vooral es met motor uit!!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Laagvlieger schreef:Dealer hoeft hem ook niet te laten lopen.
Schiet je nix mee op.
Even de waarden bij draaiende motor wellicht aflezen... :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
stef21
forum-gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 nov 2006 15:53
Locatie: almelo

Bericht door stef21 »

Misschien dat je lampje defect is of verwijderd.
:evil: Het lampje had de vorige eigenaar bij mij verwijderd dus zag geen foutmeldingen. :evil:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

GSi Twente schreef:
Laagvlieger schreef:Dealer hoeft hem ook niet te laten lopen.
Schiet je nix mee op.
Even de waarden bij draaiende motor wellicht aflezen... :wink:
Ja maar dat is geen foutcodes uitlezen meer.
Das weer een stap verder.
:wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
stef21
forum-gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 nov 2006 15:53
Locatie: almelo

Bericht door stef21 »

Zonder lampje is het lastig uitlezen en zoals baas j zegt dat er niets gebeurd met de paperclip methode zal het best een kapot lampje kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

nopes... want bij de zelfcheck gaat ie gewoon aan.. net zoals ABS en Airbag etc... lampje is dus 100% zeker niet kapot.
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Plaats reactie