Help, probleem verholpen!
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
Help, probleem verholpen!
Het volgende doet zich voor.
Auto loopt stationair een minuut goed en dan gaat de toerenteller naar beneden (gewoon dood) en de auto zakt ook in qua toeren, (waarschijnlijk noodloop)
op het dashboard gaan de volgende lampjes branden:
Accu brand fel. ABS brand zwakjes. als ik dan de handrem aantrek brand deze ook zwak.
Auto slaat niet af maar loopt slecht. accu lampje gaat niet meer uit bij gasgeven ( toerenteller wel mee omhoog ) als ik het contact uit zet krijg ik op mijn boardcomp kort het woord "stoplicht" te zien ???
Heb de garage al gebeld maar op zaterdag zijn er geen monteurs aanwezig, kan pas maandag terecht...
Wie heeft er tips omtrent dit probleem. Dynamo is 4 weken oud...
Probleem is spontaan ontstaan...
Het gaat trouwens om een C 1.8 XE E2
Auto loopt stationair een minuut goed en dan gaat de toerenteller naar beneden (gewoon dood) en de auto zakt ook in qua toeren, (waarschijnlijk noodloop)
op het dashboard gaan de volgende lampjes branden:
Accu brand fel. ABS brand zwakjes. als ik dan de handrem aantrek brand deze ook zwak.
Auto slaat niet af maar loopt slecht. accu lampje gaat niet meer uit bij gasgeven ( toerenteller wel mee omhoog ) als ik het contact uit zet krijg ik op mijn boardcomp kort het woord "stoplicht" te zien ???
Heb de garage al gebeld maar op zaterdag zijn er geen monteurs aanwezig, kan pas maandag terecht...
Wie heeft er tips omtrent dit probleem. Dynamo is 4 weken oud...
Probleem is spontaan ontstaan...
Het gaat trouwens om een C 1.8 XE E2
Laatst gewijzigd door Trijzeltje op 16 dec 2006 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- GrinX
- Oud-Clublid
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
- Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
- Contacteer:
Ik denk dat het in de dynamo zit.
Wellicht is je diodebrug defect.
Het kan zijn dat er alleen maar wisselspanning van de dynamo door het circuit gaat, hier kunnen alle componenten (op de lampen na) heel slecht tegen.
Ik hoef niet uit te leggen dat dit zeer slecht is voor alle electrische componenten (motronic / radio / versterker / ...)
Je kunt dit eenvoudig zelf testen door b.v. in je sigaretten aansteker aansluiting een multimeter te hangen.
Op je multimeter staan normaal o.a. 2 stroom standen.
Gelijkspanning (herkenbaar aan een = vormig teken, en wisselspanning herkenbaar aan een ~ teken)
Je start de auto en sluit de multimeter aan.
Zodra je multimeter begint te flipperen op de = stand, moet je hem zetten op de ~stand, als deze spanningspieken geeft dan weet je dat hij wisselspanning door je systeem aan't duwen is. (MOTOR GELIJK UITZETTEN!!!)
Mocht dit niet het geval zijn, dan zijn er nog tal van andere zaken welke defect kunnen zijn.
Denk b.v. aan een massakabel (wellicht niet goed aangesloten op de dynamo), corosie aan de aansluitpunten van de massa / van je dynamo, mogelijk een te zware accu gemonteerd voor de diodebrug (gelijkrichter), etc...
Wellicht is je diodebrug defect.
Het kan zijn dat er alleen maar wisselspanning van de dynamo door het circuit gaat, hier kunnen alle componenten (op de lampen na) heel slecht tegen.
Ik hoef niet uit te leggen dat dit zeer slecht is voor alle electrische componenten (motronic / radio / versterker / ...)
Je kunt dit eenvoudig zelf testen door b.v. in je sigaretten aansteker aansluiting een multimeter te hangen.
Op je multimeter staan normaal o.a. 2 stroom standen.
Gelijkspanning (herkenbaar aan een = vormig teken, en wisselspanning herkenbaar aan een ~ teken)
Je start de auto en sluit de multimeter aan.
Zodra je multimeter begint te flipperen op de = stand, moet je hem zetten op de ~stand, als deze spanningspieken geeft dan weet je dat hij wisselspanning door je systeem aan't duwen is. (MOTOR GELIJK UITZETTEN!!!)
Mocht dit niet het geval zijn, dan zijn er nog tal van andere zaken welke defect kunnen zijn.
Denk b.v. aan een massakabel (wellicht niet goed aangesloten op de dynamo), corosie aan de aansluitpunten van de massa / van je dynamo, mogelijk een te zware accu gemonteerd voor de diodebrug (gelijkrichter), etc...
Grtz, GrinX
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer: