Help, probleem verholpen!

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Help, probleem verholpen!

Bericht door Trijzeltje »

Het volgende doet zich voor.


Auto loopt stationair een minuut goed en dan gaat de toerenteller naar beneden (gewoon dood) en de auto zakt ook in qua toeren, (waarschijnlijk noodloop)

op het dashboard gaan de volgende lampjes branden:
Accu brand fel. ABS brand zwakjes. als ik dan de handrem aantrek brand deze ook zwak.

Auto slaat niet af maar loopt slecht. accu lampje gaat niet meer uit bij gasgeven ( toerenteller wel mee omhoog ) als ik het contact uit zet krijg ik op mijn boardcomp kort het woord "stoplicht" te zien ???

Heb de garage al gebeld maar op zaterdag zijn er geen monteurs aanwezig, kan pas maandag terecht...

Wie heeft er tips omtrent dit probleem. Dynamo is 4 weken oud...
Probleem is spontaan ontstaan...

Het gaat trouwens om een C 1.8 XE E2
Laatst gewijzigd door Trijzeltje op 16 dec 2006 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9316
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Mijn eerste opwelling is kortsluiting, maar dat verklaart niet alle problemen die je beschrijft...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Ik denk dat het in de dynamo zit.
Wellicht is je diodebrug defect.
Het kan zijn dat er alleen maar wisselspanning van de dynamo door het circuit gaat, hier kunnen alle componenten (op de lampen na) heel slecht tegen.
Ik hoef niet uit te leggen dat dit zeer slecht is voor alle electrische componenten (motronic / radio / versterker / ...)
Je kunt dit eenvoudig zelf testen door b.v. in je sigaretten aansteker aansluiting een multimeter te hangen.
Op je multimeter staan normaal o.a. 2 stroom standen.
Gelijkspanning (herkenbaar aan een = vormig teken, en wisselspanning herkenbaar aan een ~ teken)
Je start de auto en sluit de multimeter aan.
Zodra je multimeter begint te flipperen op de = stand, moet je hem zetten op de ~stand, als deze spanningspieken geeft dan weet je dat hij wisselspanning door je systeem aan't duwen is. (MOTOR GELIJK UITZETTEN!!!)
Mocht dit niet het geval zijn, dan zijn er nog tal van andere zaken welke defect kunnen zijn.
Denk b.v. aan een massakabel (wellicht niet goed aangesloten op de dynamo), corosie aan de aansluitpunten van de massa / van je dynamo, mogelijk een te zware accu gemonteerd voor de diodebrug (gelijkrichter), etc...
Grtz, GrinX
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Bericht door Trijzeltje »

Het probleem is opgelost.

Jawel, er was een zekering stuk onder het dashboard :twisted:
weet niet waar het voor staat maar op de deksel stond "KL'
zekering nummer 7 van de bovendste rij (10Amp) (van links gezien)

Alles werkt weer.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

voedingprobleem dus. Stond KL15 denk ik in kleppie.
Das je contactvoeding.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Bericht door Trijzeltje »

ik snap niet hoe die zekering opeens stuk kan gaan ?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

slijtage/slechte zekering of een tijdelijke kortsluiting/overbelasting.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Bericht door Trijzeltje »

:( Voortaan heb ik een doosje zekeringen en lampjes bij me :)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

een zekering kan altijd spontaan stuk gaan zonder aanwijsbare reden.
Dus idd, reserve meenemen. Zitten standaard ook al reservezekeringen in je zekeringkast he!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie