wiellager of homokineet?
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
wiellager of homokineet?
Er zijn al tig topics gepost over problemen met homokineten en wiellagers maar ik word er met mijn eigen probleem niet veel wijzer van.
Sinds enige tijd heb ik last van schurende en piepende geluiden rechtsvoor. Ik ontdekte (bij toeval) dat er nogal wat speling in mijn rechtervoorwiel zat. Na de kroonmoer van de aandrijfas wat vaster te hebben gedraaid (speling was weg) werd het schuren en piepen alleen maar erger, vooral bij optrekken en naar links sturen.
Ik twijfel nu over de oorzaak; het lijkt me sterk dat de homokineet kapot is, want de ashoes is niet gescheurd o.i.d. (ook nooit geweest sinds de auto in mijn bezit is) dus de homokineet kan op geen enkele wijze beschadigd zijn.
Dan blijft over het wiellager. Alleen vind ik het frapant dat wanneer ik mijn gas loslaat het geluid sterk afneemt en ik geen 'rollend' geluid hoor, iets wat bij een kapot wiellager wel het geval is.
Ik heb besloten de veerpoot te demonteren en er een nieuw wiellager in te laten persen, alleen twijfel ik een beetje over de werkelijke oorzaak.
Wie weet er een oplossing of oorzaak van het probleem?
greetz johan (topic ook gepost op opelgsiclub.nl)
Sinds enige tijd heb ik last van schurende en piepende geluiden rechtsvoor. Ik ontdekte (bij toeval) dat er nogal wat speling in mijn rechtervoorwiel zat. Na de kroonmoer van de aandrijfas wat vaster te hebben gedraaid (speling was weg) werd het schuren en piepen alleen maar erger, vooral bij optrekken en naar links sturen.
Ik twijfel nu over de oorzaak; het lijkt me sterk dat de homokineet kapot is, want de ashoes is niet gescheurd o.i.d. (ook nooit geweest sinds de auto in mijn bezit is) dus de homokineet kan op geen enkele wijze beschadigd zijn.
Dan blijft over het wiellager. Alleen vind ik het frapant dat wanneer ik mijn gas loslaat het geluid sterk afneemt en ik geen 'rollend' geluid hoor, iets wat bij een kapot wiellager wel het geval is.
Ik heb besloten de veerpoot te demonteren en er een nieuw wiellager in te laten persen, alleen twijfel ik een beetje over de werkelijke oorzaak.
Wie weet er een oplossing of oorzaak van het probleem?
greetz johan (topic ook gepost op opelgsiclub.nl)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
Toch nog even gekeken zonet. Heb het imbusboutje los kunnen draaien alleen krijg die sensor met geen mogelijkheid uit de houder, nog niet tenminste. Morgen weer een dag.
@maartje; het valt mij inderdaad ook op dat wanneer de auto langere tijd heeft stilgestaan het lawaai een stuk erger is.
Bedankt voor je reactie.
@maartje; het valt mij inderdaad ook op dat wanneer de auto langere tijd heeft stilgestaan het lawaai een stuk erger is.
Bedankt voor je reactie.
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
Bij het vervangen van een 2ehands sensor, de oude sensor uit je eigen houdertje boren, de nieuwe 2ehands sensor met houder en al van de voorpoot halen daar het houdertje omwegzagen anders krijg je hem dr niet uit. Maar ik zou even je wiellagers vervangen, ik heb nu al 2x mn aandrijfas doormidden gehad omdat ik mn kroonmoer te vast gedraaid heb.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !
0546-562109
0546-562109
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
Is er een 'degelijke' manier om de kroonmoer vast te draaien zonder gebruik van een momentsleutel?
Want 100 n/m vast, weer los draaien en dan op 20 n/m vast en vervolgens nog eens 90 graden draaien; respect voor degene die dat op gevoel kan doen.
Het lager wordt overigens gewoon vernieuwd. alleen de veerpoot moet ik zelf weer monteren (zonder momentsleutel).
Want 100 n/m vast, weer los draaien en dan op 20 n/m vast en vervolgens nog eens 90 graden draaien; respect voor degene die dat op gevoel kan doen.
Het lager wordt overigens gewoon vernieuwd. alleen de veerpoot moet ik zelf weer monteren (zonder momentsleutel).
100 Nm is 100 Newton over 1 meter. Dus als je er een sleutel op zet van een meter, en je druk aan het uiteinde met 100 N dan heb je een moment van 100 Nm.
Wil je een moment van 100 Nm op een halve meter hebben, dan moet je op het uiteinde 200 N drukken. Weet je ong. waar je over praat.
Ik heb gewoon de velg erop gezet, auto op de grond, vasttrekken (met een lange pijp) tot ie niet verder wou, pen er door, klaar.
Wil je een moment van 100 Nm op een halve meter hebben, dan moet je op het uiteinde 200 N drukken. Weet je ong. waar je over praat.
Ik heb gewoon de velg erop gezet, auto op de grond, vasttrekken (met een lange pijp) tot ie niet verder wou, pen er door, klaar.
Astra GSi 2.0 16V
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
precies.Rallyastra schreef:Ik zet hem altijd op gevoel vast al jaren, je moet hem alleen niet te vast draaien als je speling hebt op je lager.
wat je kunt proberen wat ik ook al meerdere jaren doe is gewoon borgpeneruit en dan voorzichtig wiellager vastdraaien naar het volgende gaatje, en dan weer voelen of de speling eruit is
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's
***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
laat genoeg over voor je collega's
***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
Probleem is opgelost.
Het lager lag in tweeen. De naaf was dusdanig beschadigd (1 mm afgesleten doordat het was gaan meedraaien) dat deze ook vervangen moest worden; 25 euro van de sloop.
Een kennis van me heeft het hele zaakje weer in elkaar geperst en nu is het lawaai verdwenen. Gelukkig geen problemen met de homokineet.
Al met al 85 euro lichter (naaf + lager).
Nog wel een tip; rijd nooit te lang door met een versleten lager, dit voor behoud van je naaf.
Greetz
Het lager lag in tweeen. De naaf was dusdanig beschadigd (1 mm afgesleten doordat het was gaan meedraaien) dat deze ook vervangen moest worden; 25 euro van de sloop.
Een kennis van me heeft het hele zaakje weer in elkaar geperst en nu is het lawaai verdwenen. Gelukkig geen problemen met de homokineet.
Al met al 85 euro lichter (naaf + lager).
Nog wel een tip; rijd nooit te lang door met een versleten lager, dit voor behoud van je naaf.
Greetz