dooie accu / dynamo of lekstroom

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

dooie accu / dynamo of lekstroom

Bericht door Roy 2.0 16v »

GVD!
vanmiddag heb ik even lope kloten in mn auto, dus misschien 25 min. is de accu belast door de radio en interieurlicht. (had even de accupolen losgehaald om te resetten. meteen bolletjes vervangen door nightvision, en daarna zenders en tijd opnieuw ingesteld)

wil ik vanavond starten... drrrkliklik accu dood

slaat toch nergens op? auto heeft het altijd al gehad terwijl de accu net een half jaar oud is... daarvoor had ie t ook al.

lijkt op een lekstroom als me contact aanstaat? maar hoe meet ik dat.. want komop je kan toch wel een half uur radio luisteren en daarna starten!!
of kan het komen door alleen maar korte stukjes te rijden en veel gebruikers aan? lijkt me stug want bijladen doet ie altijd toch wel, en ik zie nooit het acculampje branden

accu en dynamo heb ik 2 maanden terug laten doormeten en zouden gewoon goed zijn.
groene vlek van het kijkglaasje heb ik alleen op de accu gezien op vakantie ( lange rit, veel bijgeladen blijkbaar)
accu is 55 ampere, dat word dus een 70 amp binnen korte tijd.

suggesties zijn zeer welkom
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Begin eens ding aan de startkabels te hangen.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

Afbeelding
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Ja zou ik eens doen. En vervolgens meet je eens de waardes van accu en lopende motor, dus dynamo.

En als je radio aanstaat en nog wat verbruikers half uur aanstaan en hij is dan leeg zonder draaiende motor,
dan is het dus GEEN lekstroom.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ja oke meten doe ik vanavond als er geen hoosbui is.

maar het is toch niet normaal dat mn accu binnen een half uurtje totaal leeggetrokken is, door alleen een radio met geluid zacht, en het hemellampje..

grootste passende accu is 70 amp ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Als je accu al flink leeg is, en je hebt sleutel op contact, deuren open, nog wat kleppen (bij mij alarm) open, achterbakverlichting, lampen aan af en toe en radio aan, dan wildie wel hoor.
wiebe_gsi
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 nov 2006 20:46
Locatie: st nicolaasga

Bericht door wiebe_gsi »

ik heb ook een accu van een half jaar oud.. maar een half uur radio aan dan is ie wel leeg op contact dan!!..
Astra GSI 2.0 16v
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Neem eens een originele GM accu!!!!
Dit soort dingen maak ik ook vaak mee en dan zit er weer zo'n knaken kwikfitaccu in.

Maar veel korte ritten met verbruikers aan dan trekt ie hem ook leeg hoor!!!!! Lampje brand alleen als de dynamo totaal niets doet!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Laagvlieger schreef:Neem eens een originele GM accu!!!!
Dit soort dingen maak ik ook vaak mee en dan zit er weer zo'n knaken kwikfitaccu in.
Goeie om eens te proberen. Accu's komen bij de kwik fit vaak terug :lol:
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Laagvlieger schreef:Neem eens een originele GM accu!!!!
Dit soort dingen maak ik ook vaak mee en dan zit er weer zo'n knaken kwikfitaccu in.

Maar veel korte ritten met verbruikers aan dan trekt ie hem ook leeg hoor!!!!! Lampje brand alleen als de dynamo totaal niets doet!
Ehm... laag... ik wil je niet publiekelijk afvallen hoor, maar ik had laatst met een 44 Ah GM accu van een jaar oud hetzelfde...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Ik rij al 2 jaar met een accu van 30 euro :wink:
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

@redbill, tuurlijk kan altijd stuk.
Heb jij toevallig een slechte gehad. Maar ik zie dat die delco's (GM) gewoon lange rmeegaan dan de knakenaccu's die met 2 jaar echt op zijn.
Dan kunnen ze nog wel gewoon goed werken hoor, alleen op de accuanalyser zie je dan dat je heel wat koudstartstroom moet inleveren.

Nu hebben wij vaak grotere accu's erin dan de voorgeschreven 44Ah, dus we hebben flink reserve. Maar buiten dat om vind ik het ook mooier staan zo'n originele accu.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Laagvlieger schreef:@redbill, tuurlijk kan altijd stuk.
Heb jij toevallig een slechte gehad. Maar ik zie dat die delco's (GM) gewoon lange rmeegaan dan de knakenaccu's die met 2 jaar echt op zijn.
Dan kunnen ze nog wel gewoon goed werken hoor, alleen op de accuanalyser zie je dan dat je heel wat koudstartstroom moet inleveren.

Nu hebben wij vaak grotere accu's erin dan de voorgeschreven 44Ah, dus we hebben flink reserve. Maar buiten dat om vind ik het ook mooier staan zo'n originele accu.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

oke gasten, update met feitjes

accuspanning was 11.86 en hij startte dus niet, startmotor ging nieteens rond en verder was het dus kliklikdrr

startkabels erop en starten, 14.22

30 min snelweg gereden, daarna bij thuiskomst stationair 13.72
motor uit,. 12.56

20 minuten later weer gemeten, 12.38

loopt dus wat terug en het zal nu weer ietsie lager zijn, maar kan ook dat ie zakt tot zn maximum. hoeveel is dat meestal?
ik zag ook geen groene vlek op de accu maar meer zwart, maar dat schijnt wel vaker te zijn,. dat ie alleen groen is bij optimaal


maaaaar: eerst 11.86 en nu 12.38 scheelt maar een halve volt.. startmotor moet dus kunnen draaien lijkt me.

startmotor kapot ? ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

spanning zegt nix. Een accu kan een keurige spanning geven alleen onder belasting compleet instorten. Op moment dat hij niet wou starten, viel dan ook alle stroom weg?

12.38 is prima verdrs. alles boven de 12 volt is ok. 11.86 is een beetje weinig, maar daar hoor tie nog wel op te kunnen starten MITS de accu niet instort.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

inderdaad ja, ik zal nog wel testen met bobinekabel los en dan meten (zodat ie niet aanslaat)
grote kans dat ie dan instort, dom dat ik dat net niet even had getest

zelf dacht ik eraan dat me startmotor teveel stroom vraagt en dus van binnen rot is.

we zullen snel te weten komen wat er vervangen kan worden :cry:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Dynamo werkt prima iig, dus die mag je ook uitsluiten.
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

kijk even of je een massadraad vanaf de dynamo naar het blok hebt lopen, die duidelijk later is aangelegd. De anwb doet dit namelijk vaker bij pech onderweg. Het kan zijn dat ze dat bij jouw wagen ook eens gedaan hebben. Dan kan het zijn dat er gewoon een slecht contact is.
Ik had namelijk een tijdje terug exact hetzelfde probleem. Bleek dat mijn accu wel gewoon goed was maar af en toe wel laadde en af en toe niet.. toen was dat contact geoxideerd.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Min kabel montage punt controleren, dus ook op breuk!
En daarna aan de bakzijde je massakabel naar de carrosserie controleren.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Plaats reactie