Stuurapparaat heeft storing?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Nokkenas sensor onlangs nog vervangen, heel nieuw stekkertje aan moeten solderen. Geeft volgens mij geen fout meldingen meer, staat bij dealer namelijk. Ze zeiden dat hij wel wou starten maar niet zo goed en dat het waarschijnlijk aan dat getande wiel op de krukas ligt. De krukas sensor was kapot en is nu vervangen, dus geen melding meer. Wou vandaag auto halen om zelf wat te zoeken, maar niet aan de praat te krijgen en ze zeiden nog wel dat ie het deed (niet goed maar toch).

Distributie is bij dealer vervangen en kan nog 30.000 mee, dus dat kan het volgens mij niet zijn. Hij is gewoon plotseling begonnen te vervelen. Distributie kan toch niet zomaar overschieten?

Bovenste dode punt sensor? Waar zit die dan? Ik dacht dat de krukas sensor dat meette?
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Gilles schreef:Bovenste dode punt sensor? Waar zit die dan? Ik dacht dat de krukas sensor dat meette?
BDP = afkorting van Bovenste Dode Punt.
Deze noemt men dus ook wel de krukas sensor.
Hij heeft maar 1 functie, en dat is het bovenste dode punt dus aflezen.
Het onbrekende tandje van de getande ring die vast op je krukas zit, dat is het herkenningspunt voor deze sensor.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

GSi Twente schreef:
Gilles schreef:Bovenste dode punt sensor? Waar zit die dan? Ik dacht dat de krukas sensor dat meette?
BDP = afkorting van Bovenste Dode Punt.
Deze noemt men dus ook wel de krukas sensor.
Hij heeft maar 1 functie, en dat is het bovenste dode punt dus aflezen.
Het onbrekende tandje van de getande ring die vast op je krukas zit, dat is het herkenningspunt voor deze sensor.
Yustem :)
Grtz, GrinX
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Zal morgen wel eens vragen of er foutmeldingen zijn. Ze zouden kijken of het bobine blok kapot was, heb ik verder niks meer van gehoord, dus neem ik aan dat die nog goed was.
Wat is er nog meer aan de ontsteking dat kapot kan gaan? Bougies zijn vrij nieuw en origineel evenals de kabels(beru). Zitten er nog meer van die silicone kabels bij de ontsteking/bobineblok(moet je die gelijktijdig met de rest vervangen, indien aanwezig?)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Ik vraag me af hoe die garage problemen/oorzaken bekijken/meten o.i.d.

@Laag, kun je bij de Simtec net zoals de Bosch motronic ook de waarden e.d. bekijken tijdens lopende motor?
Of is de Simtec beknopter qua functies?

@Gilles, bobineblok kan, maar zit het niet in de aansturing.
Kom er eens achter, wat de garage reeds heeft bekeken naar oorzaken?
Of is het enkel tech eraan, en uitlezen, en probeer maar raak.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Simtec is kwa functies hetzelfde als Bosch.
Alleen duurzaamheid is wat minder :wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Ze hebben een aantal dingen geprobeerd. Ze hebben gekeken of het aan de startonderbreker ligt en dat was niet zo. Hij had het ook nog over het bobineblok. Verder niet zo veel, toen kwam er uit dat het aan de computer lag.
En nu dan iets met het krukas sensor, "tandwiel".
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Dat tandwiel is onmogelijk dat die kapot is, als die kapot is dan heb je veel meer schade omdat dat tandwiel een onderdeel is van je krukas.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Volgens hun diagnose is er iets mis met het krukas sensor. Ze hebben hem vervangen en geconstateerd dat de oude kapot was. Alle bedrading is doorgemeten en nog steeds geeft hij aan dat er iets is met de krukas sensor.
Weet alleen niet wat voor fout melding hij geeft.
Die nieuwe sensor hebben ze ook door gemeten en die was goed.

Hun conclusie is dus dat er iets mis is met dat "tandwiel", hij leest een verkeerd tijdstip. Zegt men.
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Nogmaals, de krans op je krukas is voor 99% onmogelijk dat er daar iets mee is.

Stekkers van de kabelboom in orde?
Bobine-blok al geprobeerd?
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Wil de exacte foutcode wel eens weten.

1) De pulsschijf op de krukas beschadigd niet zom aar, tenzij je met schoefedraaier in je blok hebt zitten hakken.

2) Staat je distributieriem wel 100% op tijd (positieverschil tussen kruk en nokkenas sensor)

3) Oneenparigheid in de motorloop.
Te denken aan een cilinder die slecht meewerkt, waardoor de motor niet zuiver eenparig draait. (Zoek oorzaak, ontsteking? problemen met koppakking of kop).
Trillingsdemper in de krukaspoelie nog heel? Dat rubber wil nog wel eens loslaten, is nog gevaarlijk ook. krukas kan dan zelfs breken!!!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Foutmelding die hij geeft is nog steeds de krukas sensor. Sensor is goed, evenals bedrading.

Hij loopt wel alleen start hij heel slecht en soms slaat hij hem terug, omdat onstekeing niet op juiste tijd is (dealer)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Er bestaan wel 20 foutcodes voor alleen de krukassensor. Wou de exacte even weten. Dan kan ik wat meer.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Laagvlieger schreef:Er bestaan wel 20 foutcodes voor alleen de krukassensor. Wou de exacte even weten. Dan kan ik wat meer.
En anders weet je vrij snel hoeveel moeite vanuit de dealer ervoor gedaan wordt...
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Zal wel even vragen. Ga vrijdag mijn auto halen en zelf wel weer op onderzoek uit.
Auto staat al 3 weken bij die lui. Ze hebben misschien niet veel uren gemaakt, maar je zou toch een keer kunnen verwachten dat ze wat vooruit gang boeken. Had echt totaal geen zin om zelf uit te zoeken hoe of wat en daarbij ik heb geen TECH 1.

Sloop zaterdag alles er wel even af, zodat ik wat kan zien. Hopelijk wordt ik daar wat wijzer van.
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Dan wordt het de "sensor voor sensor loshalen" werkwijze.
En anders eens goed de stekkers e.d. bekijken.
Kabelbreukjes kunnen veel veroorzaken.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Ik weet het anders ook niet. In ieder geval de distributie nakijken. Ik wou nog een aantal keerringen en pakkingen vervangen en dan moet het carter er toch af, wie weet klopt hun diagnose.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Je zal trouwens ook niet de eerste zijn met een kabelbreuk op een erg moeiijke plek.
Ik heb ook keer UREN gezocht. hele kabelboom opengeplukt. en idd zat een kabelbreuk in een draad van een injector.
Kan ook zijn met de krukassensor utieraard.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Het is fout code 19, weet niet of je daar wat mee kunt.

Maar een draad breuk ontstaat toch niet zomaar, moet een oorzaak zijn en dat moet dan weer zichtbaar zijn, toch?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Draadbreuk hoef je van buiten niet te kunnen zien!!!!!

Ok: DTC19:

opslagvoorwaarde:
Afbeelding




Oplossing:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Suc6 !!!
:wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Dank u. Dan moet ik maar aan de slag morgen.
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Nou ben eindelijk aan de slag gegaan. Alles los vanmiddag en op onderzoek uit. Godverdomme zit die krukas sensor niet gewoon los, weet nog niet of dat de oorzaak is, want alles zit er nog niet op. Maar je mag toch verwachten dat ze weten hoe je een sensor vastzet, ook nog zeggen dat ze hem goed vast hebben gezet.
Hopelijk is dit het.

Nog wat anders, de boel ligt nu toch los. Mijn oliepomp pakking wil ik vervangen, maar heeft iemand een beschrijving hiervan (Tis)?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

die losse sensor kan het heeeel goed zijn!

oliepomppakking vervangen? waarom?
Die gaan nooit lek bij de C18XE's.
Is hoop werk, riem deraf, carter eraf, oliepomp eraf, pasvlakken reinigen, nieuwe pakking plaatsen en dan weer alle sin omgekeerde volgorde.
Als hij niet lekt, laten zitten.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Ok, dan laat ik hem wel zitten. Ik dacht carter is er nu toch af, dus vervangen. Wil binnenkort de kruk- en nokkenas keerringen vervangen ivm lekken. En dan had ik alles gehad, zodat ik zeker weet dat hij geen olie meer lekt.

Mag toch niet gebeuren bij de dealer dat ze vergeten een sensor vast te zetten!!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Dat is idd erg dom.

Reparatie garantie heet dat.
Uren die na vervanging v.d. sensor gemaakt zijn aan storingzoeken, zou je evt. kunnen verrekenen.
Het zal wss geen zuinige rekening worden aan kosten...
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Plaats reactie