Koelprobleem houdt aan, oorzaak gevonden!
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Koelprobleem houdt aan, oorzaak gevonden!
Nou, dacht dat ik ervan af was, maar mijn koelprobleem heeft weer van zich laten horen.
Klein half jaartje geleden begon het hele probleem. Ik reed lekker 's avonds over de boulevard in Scheveningen toen ineens dikke witte rook/stoom onder de motorkap wegsloeg. Ik naar de kant en het bleek uit het koelvloeistof reservoir te komen. Temperatuur liep veel te hoog op..
Dag later leek het probleem spontaan in orde. Ik ging toen naar een autofestival (full-speed). Daar aangekomen en niets aan de hand, tot ik terug naar huis reed. Na pakweg 5 km kwamen we in de file terecht. Plotseling kwamen er dikke wolken rook onder de motorkap en vanuit mijn dashboard. Ik meteen naar de kant en het probleem trad weer op. Maar nu was de radiateur ook geknapt. Aan de linker kant op die dikke buis zat precies bij het ophangpunt een scheurtje, hieruit liep vloeistof.
Anwb reed toevallig langs en kwam helpen.
Omdat hij het die dag behoorlijk druk had, heeft hij het zo gedaan dat de fan voor de radiateur direct op de accu was aangesloten waartussen een 40A zekering zat. Daarop kon ik hem zelf onderbreken. Nu bleef hij dus continu blazen. Hij had er ook meteen een pil in gegooit.
Dit had ik een tijdje zo gelaten en ben na een klein maandje toch maar bij de garage langs gereden. Zij hebben er dik twee uur naar gekeken.
Ze begonnen met gewoon de motor aanzetten en alle bedrading van de fan terug in orginele stand aan te sluiten, dit resulteerde in rook uit het reservoir en geen fan die aanslaat. Fan slaat uiteindelijk wel aan, maar dan is de motor al aan t koken. Temp. sensor werd doorgemeten d.m.v. een bak water opwarmen en erin leggen, sensor bleek goed te werken. Probleem hield vol. Zodoende toch een andere sensor erin, bleek het niet te zijn. Uiteindelijk hebben ze een sensor geplaatst die bij een lagere temperatuur inslaat en daarmee was het probleem voor even verholpen. Hierna had ik iedere keer als ik maar effe een stukje rijdt een fan die continu aanslaat en das best irritant.
Wat ik nu denk is dat er een kamertje in de radiateur zit verstopt en in dit kamertje zit precies de temp. sensor. Dat ie daarom niet aanslaat?
Ik vindt het in ieder geval behoorlijk vreemd dat de temperatuur zo snel oploopt.
Ik heb pas geleden de thermostaat vervangen omdat ik dacht dat het daaraan kon liggen. Bleek geen enkel effect te hebben en oude thermostaat was dus gewoon nog goed.
Waterpomp is tijdje geleden ook vervangen.
Ik sta nu zo langzamerhand een beetje op ploffen dus alstjeblieft help me met ideeen tips...
Klein half jaartje geleden begon het hele probleem. Ik reed lekker 's avonds over de boulevard in Scheveningen toen ineens dikke witte rook/stoom onder de motorkap wegsloeg. Ik naar de kant en het bleek uit het koelvloeistof reservoir te komen. Temperatuur liep veel te hoog op..
Dag later leek het probleem spontaan in orde. Ik ging toen naar een autofestival (full-speed). Daar aangekomen en niets aan de hand, tot ik terug naar huis reed. Na pakweg 5 km kwamen we in de file terecht. Plotseling kwamen er dikke wolken rook onder de motorkap en vanuit mijn dashboard. Ik meteen naar de kant en het probleem trad weer op. Maar nu was de radiateur ook geknapt. Aan de linker kant op die dikke buis zat precies bij het ophangpunt een scheurtje, hieruit liep vloeistof.
Anwb reed toevallig langs en kwam helpen.
Omdat hij het die dag behoorlijk druk had, heeft hij het zo gedaan dat de fan voor de radiateur direct op de accu was aangesloten waartussen een 40A zekering zat. Daarop kon ik hem zelf onderbreken. Nu bleef hij dus continu blazen. Hij had er ook meteen een pil in gegooit.
Dit had ik een tijdje zo gelaten en ben na een klein maandje toch maar bij de garage langs gereden. Zij hebben er dik twee uur naar gekeken.
Ze begonnen met gewoon de motor aanzetten en alle bedrading van de fan terug in orginele stand aan te sluiten, dit resulteerde in rook uit het reservoir en geen fan die aanslaat. Fan slaat uiteindelijk wel aan, maar dan is de motor al aan t koken. Temp. sensor werd doorgemeten d.m.v. een bak water opwarmen en erin leggen, sensor bleek goed te werken. Probleem hield vol. Zodoende toch een andere sensor erin, bleek het niet te zijn. Uiteindelijk hebben ze een sensor geplaatst die bij een lagere temperatuur inslaat en daarmee was het probleem voor even verholpen. Hierna had ik iedere keer als ik maar effe een stukje rijdt een fan die continu aanslaat en das best irritant.
Wat ik nu denk is dat er een kamertje in de radiateur zit verstopt en in dit kamertje zit precies de temp. sensor. Dat ie daarom niet aanslaat?
Ik vindt het in ieder geval behoorlijk vreemd dat de temperatuur zo snel oploopt.
Ik heb pas geleden de thermostaat vervangen omdat ik dacht dat het daaraan kon liggen. Bleek geen enkel effect te hebben en oude thermostaat was dus gewoon nog goed.
Waterpomp is tijdje geleden ook vervangen.
Ik sta nu zo langzamerhand een beetje op ploffen dus alstjeblieft help me met ideeen tips...
Laatst gewijzigd door 2.nullutje op 02 nov 2006 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Mijn Temp steeg ook als een raket met een power filter erin ,heb tegenwoordig maar een gewone luchtfilterhuis (van danny) erin gestopt en me temp komt ineens niet meer hoger als 90 graden , de helft van de temp meter zo ongveer.
Hoe warmer je motor word des te meer warme lucht ie naar binnen zuigt.
Maar oke misschien dat ik je de goeie kant ophelp.
Grjts Mark
Hoe warmer je motor word des te meer warme lucht ie naar binnen zuigt.
Maar oke misschien dat ik je de goeie kant ophelp.
Grjts Mark
Scheuren op een verantwoordelijke manier!!
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
ja dus???2.nullutje schreef:nee, het spuit echt uit het reservoir (stoom)...
Waar denk jij dat het uitspuit als de koppakking lek is dan
Bij een lekke koppakking wordt de druk te hoog in het systeem, en alle lucht verzamelt zich op het hoogste punt (potje).
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
ik zie em daar in het potje idd borrelen... op t gegeven moment spuit ie er een beetje uit (onder dop)...
Heb net de radiateur vervangen dus die is wel weer goed, fan slaat ook weer aan, maar vind het toch nog apart dat ie zo snel warmloopt... als ik hem even stationair laat draaien is ie na 5 minuten al met de fan aan het slingeren en zit ie al op de 90 graden.
Heb net de radiateur vervangen dus die is wel weer goed, fan slaat ook weer aan, maar vind het toch nog apart dat ie zo snel warmloopt... als ik hem even stationair laat draaien is ie na 5 minuten al met de fan aan het slingeren en zit ie al op de 90 graden.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
laten we 1 ding voorop stellen:
een motor die snel opwarmt is IDEAAL!!!!
zo hoort het ook. Het wordt een ander verhaal als ie te heet wordt uiteraard. maar snel opwarmen is gunstig. Hoe eerder op temp hoe eerder alle passingen 100% zijn.
Dat borrelen en doen in het reservoir met de dop ERAF is trouwens normaal hoor.
een motor die snel opwarmt is IDEAAL!!!!
zo hoort het ook. Het wordt een ander verhaal als ie te heet wordt uiteraard. maar snel opwarmen is gunstig. Hoe eerder op temp hoe eerder alle passingen 100% zijn.
Dat borrelen en doen in het reservoir met de dop ERAF is trouwens normaal hoor.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
dopje zat erop en strak vastgedraaid.. maar ben nog even rondjes wezen knallen en hij blijft nu wel continu bij de 90 graden draaien en zodra die er een klein beetje overheen schiet gaat de fan draaien en koelt ie weer een stuk af.
Maar vind het zo vreemd dat ie zo snel aanslaat, want zodra die over de 90 graden komt slaat ie aan.
Komt ook omdat er een andere temp sensor in gegaan is. Maar als er een normale sensor in gaat dan gaat ie net na de 90 graden leegspuiten vanuit het reservoir.
gesnapt u nog??
ik heb afspraakje gemaakt met de garage (komt mn pa ook altijd) voor de keuring. Dan wordt gelijk even de carter vervangen. Dan gaan zij nog even het een en ander bekijken en dan haal ik gelijk even het verhaal van de pakking aan...
Maar vind het zo vreemd dat ie zo snel aanslaat, want zodra die over de 90 graden komt slaat ie aan.
Komt ook omdat er een andere temp sensor in gegaan is. Maar als er een normale sensor in gaat dan gaat ie net na de 90 graden leegspuiten vanuit het reservoir.
gesnapt u nog??
ik heb afspraakje gemaakt met de garage (komt mn pa ook altijd) voor de keuring. Dan wordt gelijk even de carter vervangen. Dan gaan zij nog even het een en ander bekijken en dan haal ik gelijk even het verhaal van de pakking aan...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
komt door je powerfilter.
Ik had het ook met een powerfilter hij loopt gauw op naar het rooie en dan koelt de fan em af en dat gaat zo maar door.
Gooi de oude luchtfilterbak erop en je zult zien dat ie koeler blijft.
Mijn Temp van mijn auto stijgt best snel maar verdere geen problemen.
Even testen kan geen probleem!
Ik had het ook met een powerfilter hij loopt gauw op naar het rooie en dan koelt de fan em af en dat gaat zo maar door.
Gooi de oude luchtfilterbak erop en je zult zien dat ie koeler blijft.
Mijn Temp van mijn auto stijgt best snel maar verdere geen problemen.
Even testen kan geen probleem!
Scheuren op een verantwoordelijke manier!!
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Nou mensen, heeeel slecht nieuws voor mij!
Auto is nagekeken, stotterprobleem is hoogstwaarschijnlijk de verdeler die olie binnenkrijgt. Het kan zo zijn dat daar een keerringetje in zit die vervangen moet worden, das dan niet het grote probleem, zo niet > wel groot probleem... mja... daar maak ik me even minder druk over.
Waar ik meer zorgen om heb is.... jawel......
Koppakking verrot!!!!!
of scheurtje in de kop. Dit kwam uit de test.
Verder was de carter gescheurd, das geen groot probleem...
Twee banden waren over profiellimiet.
Verder geen afkeur, behalve neon onder auto, mja die is er zo af...
Ik baal als een stekker, dit is gewoon kut...
De ring zal voor mij nu ook dus weer niet doorgaan!!
Auto is nagekeken, stotterprobleem is hoogstwaarschijnlijk de verdeler die olie binnenkrijgt. Het kan zo zijn dat daar een keerringetje in zit die vervangen moet worden, das dan niet het grote probleem, zo niet > wel groot probleem... mja... daar maak ik me even minder druk over.
Waar ik meer zorgen om heb is.... jawel......
Koppakking verrot!!!!!
of scheurtje in de kop. Dit kwam uit de test.
Verder was de carter gescheurd, das geen groot probleem...
Twee banden waren over profiellimiet.
Verder geen afkeur, behalve neon onder auto, mja die is er zo af...
Ik baal als een stekker, dit is gewoon kut...
De ring zal voor mij nu ook dus weer niet doorgaan!!
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ik heb nog wel een complete C20NE te koop die perfect werkt, 150 Euro.
Kun je alle onderdelen afhalen die je nodig hebt...
Moet ik alleen even snel een afspraak maken met Erwin.
Kun je alle onderdelen afhalen die je nodig hebt...
Moet ik alleen even snel een afspraak maken met Erwin.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Even een vraagje aan de technischi onder ons...
De koppakking is dus gescheurd, kan ook de kop zelf zijn die gescheurd is...
Stel dat alleen de pakking vervangen moet worden...
Wat komt daar allemaal bij kijken? Kan ik dat zelf repareren.
Bouten e.d. moet ik neem ik aan op moment zetten.
Tijdje geleden zelf de distributieriem vervangen, dat lukt me wel.
Ik vind het namelijk een beetje zonde om iets van rond de 500 euro uit te moeten geven voor alleen de koppakking vervangen. Daar komen namelijk ook alle andere kosten bij (banden, verdeler reparatie etc...).
Ik bedoel met "zelf maken" natuurlijk niet op de straat even beunen... maar op een garagewerkplek.
De koppakking is dus gescheurd, kan ook de kop zelf zijn die gescheurd is...
Stel dat alleen de pakking vervangen moet worden...
Wat komt daar allemaal bij kijken? Kan ik dat zelf repareren.
Bouten e.d. moet ik neem ik aan op moment zetten.
Tijdje geleden zelf de distributieriem vervangen, dat lukt me wel.
Ik vind het namelijk een beetje zonde om iets van rond de 500 euro uit te moeten geven voor alleen de koppakking vervangen. Daar komen namelijk ook alle andere kosten bij (banden, verdeler reparatie etc...).
Ik bedoel met "zelf maken" natuurlijk niet op de straat even beunen... maar op een garagewerkplek.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
idd.
Neem een voorbeeld aan Sander (Smatse).
Vraag hem eens, hij heeft zijne ook voor het eerst zelf gedaan en is hem gelukt.
Meestal is het gewoon de koppakking. zodra je de kop eraf hebt kun je die even laten afpersen bij revisiebedrijf en gelijk ook even laten vlakken al sde kop nog goed is.
Neem een voorbeeld aan Sander (Smatse).
Vraag hem eens, hij heeft zijne ook voor het eerst zelf gedaan en is hem gelukt.
Meestal is het gewoon de koppakking. zodra je de kop eraf hebt kun je die even laten afpersen bij revisiebedrijf en gelijk ook even laten vlakken al sde kop nog goed is.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Dan moet je wel elke morgen volgas met koude motor wegtoeren, anders lijkt me met de kop weinig aan de hand.
Gewoon een pakkingssetje kopen bij de zaak waar je het vaakste komt, boek erbij, en doe je best.
We kunnen je altijd met de vragen hier helpen, mocht het niet lukken.
Even een volgorde van werken:
- Koelvloeistof aftappen.
- Distributie op tijd zetten (had je al eens gedaan toch?)
- Distributie eraf halen.
- Omliggende delen eraf halen.
- Kopbouten volgens volgorde loshalen.
- Kop eraf nemen.
- Spullen schoonmaken, en koppakking controleren.
- Nieuwe koppakking erop.
- Kop erop.
- Kopbouten op het goeie moment aandraaien.
- Spullen terugbouwen, distributie erop.
- Nieuwe olie + filter erop.
- 2x maal de motor met de hand ronddraaien.
- Starten maar.
Gewoon een pakkingssetje kopen bij de zaak waar je het vaakste komt, boek erbij, en doe je best.
We kunnen je altijd met de vragen hier helpen, mocht het niet lukken.
Even een volgorde van werken:
- Koelvloeistof aftappen.
- Distributie op tijd zetten (had je al eens gedaan toch?)
- Distributie eraf halen.
- Omliggende delen eraf halen.
- Kopbouten volgens volgorde loshalen.
- Kop eraf nemen.
- Spullen schoonmaken, en koppakking controleren.
- Nieuwe koppakking erop.
- Kop erop.
- Kopbouten op het goeie moment aandraaien.
- Spullen terugbouwen, distributie erop.
- Nieuwe olie + filter erop.
- 2x maal de motor met de hand ronddraaien.
- Starten maar.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
thnx! daar heb ik wat aan!
Ik ga morgen meteen naar Brezan om dat boek te halen.
Ik rij altijd heel rustig met een koude motor hoor... Dat is juist iets wat ik altijd in gedachte neem.
Ik ga eerst effe een paar dingen goedmaken zoals:
- Kentekenplaatverlichtingskapje (linker) is spontaan verdwenen (tapie erover voor de keuringsacceptatie)
- Neonbalkjes onder auto vandaan halen
- 4 goeie (gebruikte) banden erop zetten
- draden van claxon wegwerken
Maargoed, dat zijn een paar kleine dingetjes om aan de keuring te voldoen.
Vandeweek maar even die werkplek regelen.
nog 1 vraagje....
er staat bij verrichte werkzaamheden ook:
"Onsteking zit vol olie, eventueel (indien mogelijk) oliekeerring vervangen."
Nou mijn vraag aan jullie of jullie weten of je deze keerring zo kan vervangen
Ik ga morgen meteen naar Brezan om dat boek te halen.
Ik rij altijd heel rustig met een koude motor hoor... Dat is juist iets wat ik altijd in gedachte neem.
Ik ga eerst effe een paar dingen goedmaken zoals:
- Kentekenplaatverlichtingskapje (linker) is spontaan verdwenen (tapie erover voor de keuringsacceptatie)
- Neonbalkjes onder auto vandaan halen
- 4 goeie (gebruikte) banden erop zetten
- draden van claxon wegwerken
Maargoed, dat zijn een paar kleine dingetjes om aan de keuring te voldoen.
Vandeweek maar even die werkplek regelen.
nog 1 vraagje....
er staat bij verrichte werkzaamheden ook:
"Onsteking zit vol olie, eventueel (indien mogelijk) oliekeerring vervangen."
Nou mijn vraag aan jullie of jullie weten of je deze keerring zo kan vervangen
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Ligt eraan, de het asje waar je rotor op zit heeft een keerring.
Maar het kan ook de 0-ring zijn die om het onstekingshuis heen zit.
Lijkt mij die laatste, maar das controleerwerk.
Als het die eerst is, een ander onstekingshuis zien te krijgen, en die monteren.
Moet de wereld niet kosten.
Maar het kan ook de 0-ring zijn die om het onstekingshuis heen zit.
Lijkt mij die laatste, maar das controleerwerk.
Als het die eerst is, een ander onstekingshuis zien te krijgen, en die monteren.
Moet de wereld niet kosten.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Stel nou heh..... als ik een c20xe blok heb.
Is het voor mij mogelijk om zelf zo'n blok in te bouwen? Stel dat dat blok gewoon al goed in elkaar zit, alles staat op moment enzo... is het dan gewoon een kwestie van blok erin hangen en de aandrijving er op aansluiten? oftewel is het door mijzelf, samen met wat meer mensen, te doen?
zijn er bedrijven die schademotoren innemen en gereviseerde motoren weer verkopen?
Ben gewoon hardop aan t denken...
Is het voor mij mogelijk om zelf zo'n blok in te bouwen? Stel dat dat blok gewoon al goed in elkaar zit, alles staat op moment enzo... is het dan gewoon een kwestie van blok erin hangen en de aandrijving er op aansluiten? oftewel is het door mijzelf, samen met wat meer mensen, te doen?
zijn er bedrijven die schademotoren innemen en gereviseerde motoren weer verkopen?
Ben gewoon hardop aan t denken...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Nie zo mooi 2 null, maar wel fijn dat je nu iig weet wat het is !
Da's de vierde C20NE koppakking dit jaar overigens.
Da's de vierde C20NE koppakking dit jaar overigens.
Schroevendraaier glaasje eruitwippen, lampie erin, en terugklik.2.nullutje schreef: - Kentekenplaatverlichtingskapje (linker) is spontaan verdwenen (tapie erover voor de keuringsacceptatie)