Probleempje Stappenmotor/EGR systeem
- Von Stauffenberg
- forum-gebruiker
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 mar 2005 19:07
- Locatie: Tussen verdacht veel Belgen
- Contacteer:
Probleempje Stappenmotor/EGR systeem
Hey,
Vergeef me eerst en vooral al dat het zo lang geleden is dat ik nog es langs kwam.
T'zit als volgt.
Ik heb problemen met mijn stappenmotor met de gekende problemen als gevolg.
Als het probleem zich stelt moeizaam toerental terugval en een vrij groot vermogen verlies.
Nu denk ik zo bij mezelf "Screw EGR systeem" mijn XE gaat harder zonder.
Ik heb ooit op DDV zijn site een tut gezien om het EGR systeem om te leiden in open air en toch een normaal toerental te hebben.
Alleen ik kan het niet meer vinden en ik weet ook niet vanbuiten hoe het juist moet omgeleid worden.
Heeft iemand daar nog een tut van voor me?
Ik wil mijn PK's terug en liefst ook iets extra zonder de vieze carterdampen in mijn mengsel.
Alvast bedankt
Vergeef me eerst en vooral al dat het zo lang geleden is dat ik nog es langs kwam.
T'zit als volgt.
Ik heb problemen met mijn stappenmotor met de gekende problemen als gevolg.
Als het probleem zich stelt moeizaam toerental terugval en een vrij groot vermogen verlies.
Nu denk ik zo bij mezelf "Screw EGR systeem" mijn XE gaat harder zonder.
Ik heb ooit op DDV zijn site een tut gezien om het EGR systeem om te leiden in open air en toch een normaal toerental te hebben.
Alleen ik kan het niet meer vinden en ik weet ook niet vanbuiten hoe het juist moet omgeleid worden.
Heeft iemand daar nog een tut van voor me?
Ik wil mijn PK's terug en liefst ook iets extra zonder de vieze carterdampen in mijn mengsel.
Alvast bedankt
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt:
- Stappenmotor -> is LFR, zorgt voor statinair toerental,
- EGR -> uitlaatgasrecirculatie -> zit NIET op een C20XE (gelukkig),
- carterventilatie -> ventilaaert het carter via de inlaat. Bij motor in goede conditie komt hier weinig zooi uit.
dus met andere woorden, wat bedoel je precies
- Stappenmotor -> is LFR, zorgt voor statinair toerental,
- EGR -> uitlaatgasrecirculatie -> zit NIET op een C20XE (gelukkig),
- carterventilatie -> ventilaaert het carter via de inlaat. Bij motor in goede conditie komt hier weinig zooi uit.
dus met andere woorden, wat bedoel je precies
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Von Stauffenberg
- forum-gebruiker
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 mar 2005 19:07
- Locatie: Tussen verdacht veel Belgen
- Contacteer:
ok ik bedoelde weldegelijk de stappen motor.Laagvlieger schreef:Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt:
- Stappenmotor -> is LFR, zorgt voor statinair toerental,
- EGR -> uitlaatgasrecirculatie -> zit NIET op een C20XE (gelukkig),
- carterventilatie -> ventilaaert het carter via de inlaat. Bij motor in goede conditie komt hier weinig zooi uit.
dus met andere woorden, wat bedoel je precies
Ik dacht dat die verband hielden met elkaar.
Bij mijn ombouw kuiste ik die stappenmotor uit omdat ik toen ook al die rare toren had en toen was het opgelost.
Toen stelde ik vast dat het een lichte roet aanslag was die ik kuiste.
Dus dacht ik dat de carterdampen daar door kwamen.
Maar goed ik kuis nog maar es uit.
Ik zal het klepje binnenin maar best een beetje smeren zeker?
Vorige keer deed ik het niet.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
waar zit die carterventilatieslang bij een c20xe ergens ?
en ik lees alleen maar voordelen om m eraf te halen / af te doppen
- minder co uitstoot bij apk
- schonere verbranding / inlaatgedeelte
maar waarom zit ie er dan op ? anders trek ik em bij mij ook wel los
en ik lees alleen maar voordelen om m eraf te halen / af te doppen
- minder co uitstoot bij apk
- schonere verbranding / inlaatgedeelte
maar waarom zit ie er dan op ? anders trek ik em bij mij ook wel los
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
vroeg ik me ook af...Roy 2.0 16v schreef:waar zit die carterventilatieslang bij een c20xe ergens ?
en ik lees alleen maar voordelen om m eraf te halen / af te doppen
- minder co uitstoot bij apk
- schonere verbranding / inlaatgedeelte
maar waarom zit ie er dan op ? anders trek ik em bij mij ook wel los
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Die zit erop ivm het milieu en tegen stank!
Vergeet niet dat losse carterbeluchtingslang behoorlijk kan stinken!
Maar bij mij is na dik 5 jaar weinig koolafzetting te zien hoor. Valt erg me ebij mij. Zit wel iets maar nie veel. Gaskleppen zijn gewoon blank nog.
Vergeet niet dat losse carterbeluchtingslang behoorlijk kan stinken!
Maar bij mij is na dik 5 jaar weinig koolafzetting te zien hoor. Valt erg me ebij mij. Zit wel iets maar nie veel. Gaskleppen zijn gewoon blank nog.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Maar niet iedereen heeft zo'n goeie gebruikswijze als die van jou, Marcel.
Die van je gasklep kun je afdoppen.
De uitgangen van je kleppendeksel kun je laten aftakken naar een plastic doosje met een spons erin.
Mooiste is een alu tankje, maar goed, das weer zo duur.
Mag eigenlijk niet vrij weglopen de natuur in, kan men evt. bij de APK gaan over zeuren, sporadisch...
Die van je gasklep kun je afdoppen.
De uitgangen van je kleppendeksel kun je laten aftakken naar een plastic doosje met een spons erin.
Mooiste is een alu tankje, maar goed, das weer zo duur.
Mag eigenlijk niet vrij weglopen de natuur in, kan men evt. bij de APK gaan over zeuren, sporadisch...
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Von Stauffenberg
- forum-gebruiker
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 mar 2005 19:07
- Locatie: Tussen verdacht veel Belgen
- Contacteer:
Hhhhmm daar lag het dus allemaal niet aan.
Ik reinigde de stappenmotor en smeerde die met een beetje WD40.
Terwijl ik toch bezig was stopte ik netjes de aansluitingen op het gasklep huis dicht en plaatste een zo’n opvangtankje op de kleppendekselslangen.
En nog houd hij zich regelmatig in
Maar ook goed nieuws.
De laatste tijd krijg ik vaak een foutcode.
Ik knipperde hem uit en hij gaf me foutcode:
61 = klep actieve-koolstoffilter brandstof afzuigsysteem spanning laag (61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage )
Ik ben niet 100% zeker dat ik dit wel goed begrijp maar denk toch juist te zitten.
Het is dus de "ventilatie klep" die de over en onderdruk in de tank regelt die een te lage spanning geeft.
Ik moet toegeven dat als ik mijn benzine dop af haal er vrij veel druk ontsnapt. Veel meer dan een fles cola bvb
Nu komt mijn vraag:
Denk ik juist?
Kan die klep gewoon vervuild zitten?
Of kan die te lage spanning veroorzaakt worden door iets anders?(slechte massa of andere)
Ik reinigde de stappenmotor en smeerde die met een beetje WD40.
Terwijl ik toch bezig was stopte ik netjes de aansluitingen op het gasklep huis dicht en plaatste een zo’n opvangtankje op de kleppendekselslangen.
En nog houd hij zich regelmatig in
Maar ook goed nieuws.
De laatste tijd krijg ik vaak een foutcode.
Ik knipperde hem uit en hij gaf me foutcode:
61 = klep actieve-koolstoffilter brandstof afzuigsysteem spanning laag (61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage )
Ik ben niet 100% zeker dat ik dit wel goed begrijp maar denk toch juist te zitten.
Het is dus de "ventilatie klep" die de over en onderdruk in de tank regelt die een te lage spanning geeft.
Ik moet toegeven dat als ik mijn benzine dop af haal er vrij veel druk ontsnapt. Veel meer dan een fles cola bvb
Nu komt mijn vraag:
Denk ik juist?
Kan die klep gewoon vervuild zitten?
Of kan die te lage spanning veroorzaakt worden door iets anders?(slechte massa of andere)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Spanning laag is een kortsluiting over de eindtrap.
Die klep zorgt ervoor dat onder deellast het actief koolfilter (bezninedamp) afgezogen wordt.
Die finctioneerd dus niet.
Wat te doen:
Meet weerstand van de tankventilatieklep.
Weerstand oneindig? spoel kapot.
zet eens 12 volt op d eklep. Tikt die dan?
Zoja werkt ie goed? Dus sluit ie af en laat ie door als je er spanning op zet.
Als dat allemaal werkt kun je bedrading nazien.
bedrading goed? Dan is je computer defect.
Die klep zorgt ervoor dat onder deellast het actief koolfilter (bezninedamp) afgezogen wordt.
Die finctioneerd dus niet.
Wat te doen:
Meet weerstand van de tankventilatieklep.
Weerstand oneindig? spoel kapot.
zet eens 12 volt op d eklep. Tikt die dan?
Zoja werkt ie goed? Dus sluit ie af en laat ie door als je er spanning op zet.
Als dat allemaal werkt kun je bedrading nazien.
bedrading goed? Dan is je computer defect.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Von Stauffenberg
- forum-gebruiker
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 mar 2005 19:07
- Locatie: Tussen verdacht veel Belgen
- Contacteer:
Ok Laagvlieger super bedanktLaagvlieger schreef:Spanning laag is een kortsluiting over de eindtrap.
Die klep zorgt ervoor dat onder deellast het actief koolfilter (bezninedamp) afgezogen wordt.
Die finctioneerd dus niet.
Wat te doen:
Meet weerstand van de tankventilatieklep.
Weerstand oneindig? spoel kapot.
zet eens 12 volt op d eklep. Tikt die dan?
Zoja werkt ie goed? Dus sluit ie af en laat ie door als je er spanning op zet.
Als dat allemaal werkt kun je bedrading nazien.
bedrading goed? Dan is je computer defect.
Enkel nog een paar details.
Toen ik ombouwde bouwde ik de Benzinepomp/vlotter mooi over.
Maar behalve de vlotter van de benzinemeter en de pomp zelf heb ik daar niets gezien die op zo'n actieve koolfilter lijkt.
Dus weet ik hem eerlijk gezegd niet te vinden.
Zit die dan aan de vuldopkraag ergens?
En over welke kleurcode meet ik de spoel dan door?
Weet je hoeveel OHM die spoel moet zijn?
Is het normaal dat ik vermogenverlies heb door dit probleem?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Actief koolfilter zit achte rhet rechter voorspatbord, achte rhet vorowiel. Maar daar heb je nix mee te maken. Het gaat om de slang die daar aanzit. 1 gaat naar de tank en de andere gaat naar de motor. Die slang loopt zo langs het schutbord tot rechts van de injectorrail. Daar zit een zwart klepje (rod op de tekening) met een rood/blauw stekkertje. Dat is de klep waar de foutcode op komt. Op de tekening is de klep rood, brandstofrail blauw en de benzinetoevoerslang geel:
Doormeten van de spoel gewoon op de 2 pinnen van de spoel zelf.
Weerstandswaarde heb ik geen idee van. Ik denk rond de 100 a 200 ohm. Maakt verder ook niet uit. gaat erom dat ie weerstand heeft, dus geleiding.
Dat je vermogensverlies krijgt is mogelijk bij een defect aan deze klep/spoel.
suc6!
Doormeten van de spoel gewoon op de 2 pinnen van de spoel zelf.
Weerstandswaarde heb ik geen idee van. Ik denk rond de 100 a 200 ohm. Maakt verder ook niet uit. gaat erom dat ie weerstand heeft, dus geleiding.
Dat je vermogensverlies krijgt is mogelijk bij een defect aan deze klep/spoel.
suc6!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Von Stauffenberg
- forum-gebruiker
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 mar 2005 19:07
- Locatie: Tussen verdacht veel Belgen
- Contacteer:
THX man you rule BIGTIMELaagvlieger schreef:Actief koolfilter zit achte rhet rechter voorspatbord, achte rhet vorowiel. Maar daar heb je nix mee te maken. Het gaat om de slang die daar aanzit. 1 gaat naar de tank en de andere gaat naar de motor. Die slang loopt zo langs het schutbord tot rechts van de injectorrail. Daar zit een zwart klepje (rod op de tekening) met een rood/blauw stekkertje. Dat is de klep waar de foutcode op komt. Op de tekening is de klep rood, brandstofrail blauw en de benzinetoevoerslang geel:
Doormeten van de spoel gewoon op de 2 pinnen van de spoel zelf.
Weerstandswaarde heb ik geen idee van. Ik denk rond de 100 a 200 ohm. Maakt verder ook niet uit. gaat erom dat ie weerstand heeft, dus geleiding.
Dat je vermogensverlies krijgt is mogelijk bij een defect aan deze klep/spoel.
suc6!
Morgen check ik het
Ik laat nog iets weten
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Von Stauffenberg
- forum-gebruiker
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 mar 2005 19:07
- Locatie: Tussen verdacht veel Belgen
- Contacteer:
THX again De fout is er uit.Laagvlieger schreef:mooizo, hoor het wel
Contactjes effe gereinigd en klaar
Tot nog toe doet hij normaal maar heb wel nog geen grote ritten gemaakt.
Terwijl ik bezig was en naar mijn drukregelaar keek vroeg ik me zo af of het vermogenwinst zou geven als je een druk regelaar van 1bar meer (mathijssen bvb) of een regelbare drukregelaar plaatst op een standaard C20XE.
Want mijn logica zegt me dat je door de druk te verhogen een rijker tot zelf te rijk mengsel gaat krijgen.
Mocht het toch vermogenwinst opleveren zet ik me snel te knutselen met DDV's site bij de hand hoor http://www.c20let.nl/nl/techniek/benzinedrukegelaar.htm
Al iemand ervaring mee?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Met de standaard montronic heeft de druk verhogen geen zin.
Elke tiende bar dat jij de druk hoger zet compenseerd de motronic dta weer door de inspuitduur te verkorten! De hoeveelheid ingespoten benzine blijft gelijk
Bij een veels te hoge druk krijg je zelfs een foutcode.
Elke tiende bar dat jij de druk hoger zet compenseerd de motronic dta weer door de inspuitduur te verkorten! De hoeveelheid ingespoten benzine blijft gelijk
Bij een veels te hoge druk krijg je zelfs een foutcode.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Von Stauffenberg
- forum-gebruiker
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 mar 2005 19:07
- Locatie: Tussen verdacht veel Belgen
- Contacteer:
Ok dus toch een juist redenering.Laagvlieger schreef:Met de standaard montronic heeft de druk verhogen geen zin.
Elke tiende bar dat jij de druk hoger zet compenseerd de motronic dta weer door de inspuitduur te verkorten! De hoeveelheid ingespoten benzine blijft gelijk
Bij een veels te hoge druk krijg je zelfs een foutcode.
Ok enjoy my final THX
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer: