Slutch (bruine spul bij de olie)

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Slutch (bruine spul bij de olie)

Bericht door Trijzeltje »

Ik zag vanmiddag toen ik mijn olie vuldop eraf draaide dat deze bruin was gelukkig nog niet klonterig maar schuimig. Nu weet ik dat dit slutch (of hoe je dat ook schrijft) wordt genoemt.

Zijn er meer van jullie die hier ook last van hebben ?

Het zit bij mij aan de vuldop en het komt uit de carter-ontluchtingsslang.

Ik heb mij laten vertellen dat het door korte stukjes rijden komt, hierdoor wordt de olie niet warm en verdamt het condens niet dat in de olie komt

Mijn grootste vraag is eigelijk of het kwaad kan en ten tweede hoe ik het kan oplossen. Kan natuurlijk de olie verversen (duh) maar het lijkt mij dat het hele blok van binnen gereinigd moet worden wil je alles kwijd.

Heb 204.000 km op de teller.......



Afbeelding
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Trijzeltje,

Sludge kan idd komen door korte stukjes rijden.
Te lang rondrijden met slechte olie (niet regelmatig vervangen) krijg je ook sludge van in je motorblok.
Je hebt hier een middeltje voor om dit uit je motor te halen.

Dit stukje tekst komt van Motorfietsweb.nl en omschrijft perfect wat Sludge inhoud:

6) Black sludge
Een ernstige vorm van vervuiling in het motorblok is Black Sludge, een zwarte harde afzetting die steeds omvangrijker kan worden. Deze afzetting is veel hardnekkiger en schadelijker dan andere sludge vormen.

In de jaren ‘80 werd het probleem duidelijk, en kwamen ook steeds meer motorschades als gevolg van Black Sludge voor. De B.S. belemmert de olie toevoer en kan deze zelfs geheel tot staan brengen. Het zet zich af in de oliekanalen, in het kleppenhuis en op de aanzuigzeef van de oliepomp.

Met goede motorolie kan Black Sludge vorming grotendeels voorkomen worden, maar eenmaal gevormde Black Sludge afzettingen zijn niet meer oplosbaar in motorolie. De meeste moderne kwaliteits-oliesoorten bieden een goede bescherming tegen het ontstaan van B.S.

Oorzaken van het ontstaan van Black Sludge:

gesloten carterventilatiesysteem: motoren waarbij de carterdampen teruggevoerd worden in de motor via het kleppendeksel. Deze motoren vormen eerder Black Sludge dan die waarbij schone lucht wordt aangezogen in het kleppenhuis.
loodvrije benzine: Door het loodgehalte te verminderen en ter compensatie andere middelen aan de benzine toe te voegen neemt Black Sludge vorming toe. Het type toevoegingen verschilt per benzinemerk. Daardoor zijn dus ook verschillen in benzinekwaliteit mogelijk.
korte afstanden rijden: door korte ritten waarbij de motor niet op temperatuur komt ontstaat Black Sludge.
verlengen van verversingsintervallen: vroeger werd motorolie om de 2500 kilometer ververst, 10.000 km is nu normaal. In het bijzonder bij voertuigen met een kleine carterinhoud zoals bij motorfietsen heeft de olie erg veel te verduren.
Leanburn motoren: motoren die draaien op een mager mengsel. Door de verbeterde brandstof - luchtverhouding nemen de ontbrandingstemperaturen en de stikstofoxidegehaltes in de uitlaatgassen toe, en via de gaslekkage langs de zuigers heeft dit snellere veroudering van de motorolie tot gevolg.

Voor alle duidelijkheid: met name moderne motoren zijn kwetsbaar voor Black Sludge, klassieke motorfietsen in veel mindere mate. Voor andere, al langer voorkomende Sludge vormen is ook een klassieker kwetsbaar. Een goede kwaliteit olie van een geschikt type, die tijdig ververst wordt is erg belangrijk.

------

Mijn advies, zorg dat je blok weer schoon wordt van binnen (gebruik anti sludge), en vervang tijdig (zeker iedere 10.000km je olie+oliefilter).
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Wat voor motor ?
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Sludge

Bericht door Trijzeltje »

Het is bij mij niet zwart maar lichtbruin en niet klonterig.
Betekend dat, dat het nog niet zo erg ver gevorderd is?


ik zal eind deze maand de carter pan verwijderen zodat ik alles goed schoon kan maken en de olie verversen.

Als ik die anti sludge gebruik dan moet ik toch:

#1 Dat spul bij de olie doen
#2 Een voorgeschreven aantal km rijden.
#3 Olie + filter verversen

:roll:
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Re: Sludge

Bericht door GrinX »

Trijzeltje schreef:Het is bij mij niet zwart maar lichtbruin en niet klonterig.
Betekend dat, dat het nog niet zo erg ver gevorderd is?


ik zal eind deze maand de carter pan verwijderen zodat ik alles goed schoon kan maken en de olie verversen.

Als ik die anti sludge gebruik dan moet ik toch:

#1 Dat spul bij de olie doen
#2 Een voorgeschreven aantal km rijden.
#3 Olie + filter verversen

:roll:
Idd!
Of een goeie engine flush gebruiken (b.v. van Forté of Valvoline!)
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

heb je white sludge, beetje mayonaise/koffie met melk/ choco achtig dan heb je vocht bij je olie.
Je geeft zelf al aan dat je korte stukken rijd.
Oplossing: vaker lange afstnen rijden. Bv doordeweeks naar werk korte stukjes is nie erg. Maar zorg ervoor dat ie het weekend weer goed heet wordt. Dus blaas eens 100 km de snelweg over whatever. Dan komt het wel goed.

Plaatje bij het praatje:

Dit is nu white sludge;
Afbeelding

Hier het oliefilter waar olie uitloopt. Deze olie is OP. Puur door korte ritten is dit meer water dan olie. Uiterst schadelijk voor de motor. Voorkom dit dus! Een auto moet rijden!!!!!
Afbeelding
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Sludge

Bericht door Trijzeltje »

Ik woon ong 5 minuten bij mijn werk vandaan :shock:

Ben misschien vergeten te vermelden dat ik de astra pas een week in mijn bezit heb, heb er zelf dus nog niets aan gedaan.

Zal zaterdag de olie zo ie zo verversen want het is precies zo wat laagvlieger zegt. De olie is idd erg dun en ik heb last van white sludge.
Heb vandaag voor het eerst een lange afstand gereden 150km. en ben nog meer vreemde dingen tegen gekomen zoals:

#1 De auto houd heel af en toe in. Net alsof je met het gas pedaal speelt.

#2 En ik kwam van de snelweg af en ging de auto weg op (100km) en na 10km moest ik hier vanaf en toen ik op de stoplichten af reed trapte ik de koppeling in en liet de motor terugvallen. Net voordat ik bij de stoplichten was gingen deze weer op groen en ik schakelde naar z'n 2 en gaf weer gas en vervolgens sloeg de motor af (sta ik daar stil in de bocht) *** Misschien dat de gasklep blijft hangen???

#3 Als de motor warm is en ik draai de olie vuldop er af dan blaast ie flink uit dat gat. Lijkt wel overdruk. (misschien lekkage langs een zuiger?)

Kunnen deze "problemen" ook worden veroorzaakt door sludge en/of dunne olie ?

Michel
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

doe maar eens een grote beurt.
Bougies enzo.
Dan kijken wat er over blijft aan problemen.

Overdruk hebben ze altijd een beetje. Das logisch.
Gaat om de hoeveelheid.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

als we het toch over olie hebben,

is het straks in de winter raadzaam om dunnere olie bv 5w40 in het blok te gooien ? ?
ik rij namelijk ook voornamelijk korte ritjes en t lijkt mij dat in de winter een dunnere olie beter is.

right ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Gewoon standaard 10W40 nemen, niet te veel experimenteren met olie is mijn advies.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

10W40, kheb er ooit dikke afstudeer test van gelezen, link allang weer kwijt. Marcel link ook wel eens gegeven.

Jongen die bij een Impreza GTT echt alle olieen, en echt alle merken alles wetenschappelijk ging testen als afstudeerproject.

De Castrol 10W60, hans power, kwam als nummer 1 uit, erna de 10W40 van verschillende fabrikanten. 5W40 gaf bij viscositeit, dus warm, grotere slijtage juist.
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Bericht door Trijzeltje »

Ik heb vandaag de olie+filter ververst heb er 15w40 in gegooid...
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

10W40 moet in je 16V.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

15W40 is voor oude japanners. :roll:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

20W50 voor oude Charades, en nog 1 op 1000 olie zuipen. :lol: :lol: :lol:
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Bericht door Trijzeltje »

Maar ik rijd ook als een oudere man al ben ik 23 :P

Moet zeggen dat het blokkie wel veel stiller is en netjes loopt.
Heb er 15w40 in gegooid omdat ik daar nog 5 liter van had staan...

Mijn vader gebruikt het ook zonder problemen in zijn
ASTRA STATION WAGON X1.8XE AUTOMATIC
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

15W40 is te dik, om de hydro stoters goed en direct te vullen bij koudstart.

10W40 alltheway.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
eddie gsi
forum-gebruiker
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 jul 2005 18:51
Locatie: elst

Bericht door eddie gsi »

GSi Twente schreef:15W40 is te dik, om de hydro stoters goed en direct te vullen bij koudstart.

10W40 alltheway.
15w40 is een neey
(wordt merendeels voor vrachtwagens, en dus ook diesels, gebruikt)
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's

***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
Plaats reactie