Slutch (bruine spul bij de olie)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
Slutch (bruine spul bij de olie)
Ik zag vanmiddag toen ik mijn olie vuldop eraf draaide dat deze bruin was gelukkig nog niet klonterig maar schuimig. Nu weet ik dat dit slutch (of hoe je dat ook schrijft) wordt genoemt.
Zijn er meer van jullie die hier ook last van hebben ?
Het zit bij mij aan de vuldop en het komt uit de carter-ontluchtingsslang.
Ik heb mij laten vertellen dat het door korte stukjes rijden komt, hierdoor wordt de olie niet warm en verdamt het condens niet dat in de olie komt
Mijn grootste vraag is eigelijk of het kwaad kan en ten tweede hoe ik het kan oplossen. Kan natuurlijk de olie verversen (duh) maar het lijkt mij dat het hele blok van binnen gereinigd moet worden wil je alles kwijd.
Heb 204.000 km op de teller.......
Zijn er meer van jullie die hier ook last van hebben ?
Het zit bij mij aan de vuldop en het komt uit de carter-ontluchtingsslang.
Ik heb mij laten vertellen dat het door korte stukjes rijden komt, hierdoor wordt de olie niet warm en verdamt het condens niet dat in de olie komt
Mijn grootste vraag is eigelijk of het kwaad kan en ten tweede hoe ik het kan oplossen. Kan natuurlijk de olie verversen (duh) maar het lijkt mij dat het hele blok van binnen gereinigd moet worden wil je alles kwijd.
Heb 204.000 km op de teller.......
- GrinX
- Oud-Clublid
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
- Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
- Contacteer:
Trijzeltje,
Sludge kan idd komen door korte stukjes rijden.
Te lang rondrijden met slechte olie (niet regelmatig vervangen) krijg je ook sludge van in je motorblok.
Je hebt hier een middeltje voor om dit uit je motor te halen.
Dit stukje tekst komt van Motorfietsweb.nl en omschrijft perfect wat Sludge inhoud:
6) Black sludge
Een ernstige vorm van vervuiling in het motorblok is Black Sludge, een zwarte harde afzetting die steeds omvangrijker kan worden. Deze afzetting is veel hardnekkiger en schadelijker dan andere sludge vormen.
In de jaren ‘80 werd het probleem duidelijk, en kwamen ook steeds meer motorschades als gevolg van Black Sludge voor. De B.S. belemmert de olie toevoer en kan deze zelfs geheel tot staan brengen. Het zet zich af in de oliekanalen, in het kleppenhuis en op de aanzuigzeef van de oliepomp.
Met goede motorolie kan Black Sludge vorming grotendeels voorkomen worden, maar eenmaal gevormde Black Sludge afzettingen zijn niet meer oplosbaar in motorolie. De meeste moderne kwaliteits-oliesoorten bieden een goede bescherming tegen het ontstaan van B.S.
Oorzaken van het ontstaan van Black Sludge:
gesloten carterventilatiesysteem: motoren waarbij de carterdampen teruggevoerd worden in de motor via het kleppendeksel. Deze motoren vormen eerder Black Sludge dan die waarbij schone lucht wordt aangezogen in het kleppenhuis.
loodvrije benzine: Door het loodgehalte te verminderen en ter compensatie andere middelen aan de benzine toe te voegen neemt Black Sludge vorming toe. Het type toevoegingen verschilt per benzinemerk. Daardoor zijn dus ook verschillen in benzinekwaliteit mogelijk.
korte afstanden rijden: door korte ritten waarbij de motor niet op temperatuur komt ontstaat Black Sludge.
verlengen van verversingsintervallen: vroeger werd motorolie om de 2500 kilometer ververst, 10.000 km is nu normaal. In het bijzonder bij voertuigen met een kleine carterinhoud zoals bij motorfietsen heeft de olie erg veel te verduren.
Leanburn motoren: motoren die draaien op een mager mengsel. Door de verbeterde brandstof - luchtverhouding nemen de ontbrandingstemperaturen en de stikstofoxidegehaltes in de uitlaatgassen toe, en via de gaslekkage langs de zuigers heeft dit snellere veroudering van de motorolie tot gevolg.
Voor alle duidelijkheid: met name moderne motoren zijn kwetsbaar voor Black Sludge, klassieke motorfietsen in veel mindere mate. Voor andere, al langer voorkomende Sludge vormen is ook een klassieker kwetsbaar. Een goede kwaliteit olie van een geschikt type, die tijdig ververst wordt is erg belangrijk.
------
Mijn advies, zorg dat je blok weer schoon wordt van binnen (gebruik anti sludge), en vervang tijdig (zeker iedere 10.000km je olie+oliefilter).
Sludge kan idd komen door korte stukjes rijden.
Te lang rondrijden met slechte olie (niet regelmatig vervangen) krijg je ook sludge van in je motorblok.
Je hebt hier een middeltje voor om dit uit je motor te halen.
Dit stukje tekst komt van Motorfietsweb.nl en omschrijft perfect wat Sludge inhoud:
6) Black sludge
Een ernstige vorm van vervuiling in het motorblok is Black Sludge, een zwarte harde afzetting die steeds omvangrijker kan worden. Deze afzetting is veel hardnekkiger en schadelijker dan andere sludge vormen.
In de jaren ‘80 werd het probleem duidelijk, en kwamen ook steeds meer motorschades als gevolg van Black Sludge voor. De B.S. belemmert de olie toevoer en kan deze zelfs geheel tot staan brengen. Het zet zich af in de oliekanalen, in het kleppenhuis en op de aanzuigzeef van de oliepomp.
Met goede motorolie kan Black Sludge vorming grotendeels voorkomen worden, maar eenmaal gevormde Black Sludge afzettingen zijn niet meer oplosbaar in motorolie. De meeste moderne kwaliteits-oliesoorten bieden een goede bescherming tegen het ontstaan van B.S.
Oorzaken van het ontstaan van Black Sludge:
gesloten carterventilatiesysteem: motoren waarbij de carterdampen teruggevoerd worden in de motor via het kleppendeksel. Deze motoren vormen eerder Black Sludge dan die waarbij schone lucht wordt aangezogen in het kleppenhuis.
loodvrije benzine: Door het loodgehalte te verminderen en ter compensatie andere middelen aan de benzine toe te voegen neemt Black Sludge vorming toe. Het type toevoegingen verschilt per benzinemerk. Daardoor zijn dus ook verschillen in benzinekwaliteit mogelijk.
korte afstanden rijden: door korte ritten waarbij de motor niet op temperatuur komt ontstaat Black Sludge.
verlengen van verversingsintervallen: vroeger werd motorolie om de 2500 kilometer ververst, 10.000 km is nu normaal. In het bijzonder bij voertuigen met een kleine carterinhoud zoals bij motorfietsen heeft de olie erg veel te verduren.
Leanburn motoren: motoren die draaien op een mager mengsel. Door de verbeterde brandstof - luchtverhouding nemen de ontbrandingstemperaturen en de stikstofoxidegehaltes in de uitlaatgassen toe, en via de gaslekkage langs de zuigers heeft dit snellere veroudering van de motorolie tot gevolg.
Voor alle duidelijkheid: met name moderne motoren zijn kwetsbaar voor Black Sludge, klassieke motorfietsen in veel mindere mate. Voor andere, al langer voorkomende Sludge vormen is ook een klassieker kwetsbaar. Een goede kwaliteit olie van een geschikt type, die tijdig ververst wordt is erg belangrijk.
------
Mijn advies, zorg dat je blok weer schoon wordt van binnen (gebruik anti sludge), en vervang tijdig (zeker iedere 10.000km je olie+oliefilter).
Grtz, GrinX
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
Sludge
Het is bij mij niet zwart maar lichtbruin en niet klonterig.
Betekend dat, dat het nog niet zo erg ver gevorderd is?
ik zal eind deze maand de carter pan verwijderen zodat ik alles goed schoon kan maken en de olie verversen.
Als ik die anti sludge gebruik dan moet ik toch:
#1 Dat spul bij de olie doen
#2 Een voorgeschreven aantal km rijden.
#3 Olie + filter verversen
Betekend dat, dat het nog niet zo erg ver gevorderd is?
ik zal eind deze maand de carter pan verwijderen zodat ik alles goed schoon kan maken en de olie verversen.
Als ik die anti sludge gebruik dan moet ik toch:
#1 Dat spul bij de olie doen
#2 Een voorgeschreven aantal km rijden.
#3 Olie + filter verversen
- GrinX
- Oud-Clublid
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
- Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
- Contacteer:
Re: Sludge
Idd!Trijzeltje schreef:Het is bij mij niet zwart maar lichtbruin en niet klonterig.
Betekend dat, dat het nog niet zo erg ver gevorderd is?
ik zal eind deze maand de carter pan verwijderen zodat ik alles goed schoon kan maken en de olie verversen.
Als ik die anti sludge gebruik dan moet ik toch:
#1 Dat spul bij de olie doen
#2 Een voorgeschreven aantal km rijden.
#3 Olie + filter verversen
Of een goeie engine flush gebruiken (b.v. van Forté of Valvoline!)
Grtz, GrinX
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
heb je white sludge, beetje mayonaise/koffie met melk/ choco achtig dan heb je vocht bij je olie.
Je geeft zelf al aan dat je korte stukken rijd.
Oplossing: vaker lange afstnen rijden. Bv doordeweeks naar werk korte stukjes is nie erg. Maar zorg ervoor dat ie het weekend weer goed heet wordt. Dus blaas eens 100 km de snelweg over whatever. Dan komt het wel goed.
Plaatje bij het praatje:
Dit is nu white sludge;
Hier het oliefilter waar olie uitloopt. Deze olie is OP. Puur door korte ritten is dit meer water dan olie. Uiterst schadelijk voor de motor. Voorkom dit dus! Een auto moet rijden!!!!!
Je geeft zelf al aan dat je korte stukken rijd.
Oplossing: vaker lange afstnen rijden. Bv doordeweeks naar werk korte stukjes is nie erg. Maar zorg ervoor dat ie het weekend weer goed heet wordt. Dus blaas eens 100 km de snelweg over whatever. Dan komt het wel goed.
Plaatje bij het praatje:
Dit is nu white sludge;
Hier het oliefilter waar olie uitloopt. Deze olie is OP. Puur door korte ritten is dit meer water dan olie. Uiterst schadelijk voor de motor. Voorkom dit dus! Een auto moet rijden!!!!!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
Sludge
Ik woon ong 5 minuten bij mijn werk vandaan
Ben misschien vergeten te vermelden dat ik de astra pas een week in mijn bezit heb, heb er zelf dus nog niets aan gedaan.
Zal zaterdag de olie zo ie zo verversen want het is precies zo wat laagvlieger zegt. De olie is idd erg dun en ik heb last van white sludge.
Heb vandaag voor het eerst een lange afstand gereden 150km. en ben nog meer vreemde dingen tegen gekomen zoals:
#1 De auto houd heel af en toe in. Net alsof je met het gas pedaal speelt.
#2 En ik kwam van de snelweg af en ging de auto weg op (100km) en na 10km moest ik hier vanaf en toen ik op de stoplichten af reed trapte ik de koppeling in en liet de motor terugvallen. Net voordat ik bij de stoplichten was gingen deze weer op groen en ik schakelde naar z'n 2 en gaf weer gas en vervolgens sloeg de motor af (sta ik daar stil in de bocht) *** Misschien dat de gasklep blijft hangen???
#3 Als de motor warm is en ik draai de olie vuldop er af dan blaast ie flink uit dat gat. Lijkt wel overdruk. (misschien lekkage langs een zuiger?)
Kunnen deze "problemen" ook worden veroorzaakt door sludge en/of dunne olie ?
Michel
Ben misschien vergeten te vermelden dat ik de astra pas een week in mijn bezit heb, heb er zelf dus nog niets aan gedaan.
Zal zaterdag de olie zo ie zo verversen want het is precies zo wat laagvlieger zegt. De olie is idd erg dun en ik heb last van white sludge.
Heb vandaag voor het eerst een lange afstand gereden 150km. en ben nog meer vreemde dingen tegen gekomen zoals:
#1 De auto houd heel af en toe in. Net alsof je met het gas pedaal speelt.
#2 En ik kwam van de snelweg af en ging de auto weg op (100km) en na 10km moest ik hier vanaf en toen ik op de stoplichten af reed trapte ik de koppeling in en liet de motor terugvallen. Net voordat ik bij de stoplichten was gingen deze weer op groen en ik schakelde naar z'n 2 en gaf weer gas en vervolgens sloeg de motor af (sta ik daar stil in de bocht) *** Misschien dat de gasklep blijft hangen???
#3 Als de motor warm is en ik draai de olie vuldop er af dan blaast ie flink uit dat gat. Lijkt wel overdruk. (misschien lekkage langs een zuiger?)
Kunnen deze "problemen" ook worden veroorzaakt door sludge en/of dunne olie ?
Michel
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
10W40, kheb er ooit dikke afstudeer test van gelezen, link allang weer kwijt. Marcel link ook wel eens gegeven.
Jongen die bij een Impreza GTT echt alle olieen, en echt alle merken alles wetenschappelijk ging testen als afstudeerproject.
De Castrol 10W60, hans power, kwam als nummer 1 uit, erna de 10W40 van verschillende fabrikanten. 5W40 gaf bij viscositeit, dus warm, grotere slijtage juist.
Jongen die bij een Impreza GTT echt alle olieen, en echt alle merken alles wetenschappelijk ging testen als afstudeerproject.
De Castrol 10W60, hans power, kwam als nummer 1 uit, erna de 10W40 van verschillende fabrikanten. 5W40 gaf bij viscositeit, dus warm, grotere slijtage juist.
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
- Locatie: LEIMUIDEN
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente