Stuurapparaat heeft storing?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Stuurapparaat heeft storing?

Bericht door Gilles »

Dag heren GSI liefhebbers,

Mijn astra GSI C18XE uit 94 geeft een foutmelding. Ben onlangs bij de dealer geweest om hem uit te laten lezen.
De dealer constateerde twee meldingen:

* 38, opwarmspanning lambda sonde hoog
* 91, weet ik niet meer, maar zou een gevolg zijn van die 38

Nu is de lambda sonde onlangs vervangen (origineel uiteraard), dus dat kan het niet zijn. De bedrading heb ik zelf al nagekeken, leek de dealer overigens sterk dat het daar aan zou liggen.

Conclusie, er zit een storing in het stuurapparaat.

Mijn vraag, zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn. En komt het vaak voor dat er storing zit in een stuurapparaat.

Heb geinformeerd bij de sloop, zou rond de €75,- gaan kosten. Maar had de juiste codes van het stuurapparaat toen niet bij de hand. Ben bang dat deze stuurapparaten schaars zijn, op de sloop.


Alvast bedankt.
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

91 is Oxygen sensor heater High voltage
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Lijkt mij idd dat er iets mis is met het signaal naar de sensor toe, ipv een kapotte lambdasensor
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Bij motronic zit de verwarming niet op het stuurapparaat maar via een relais op de accu.
Simtec weet ik zo even nie uit me kop.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Voor zover ik het begreep en heb kunnen zien aan de kabels, gaat alles rechtstreek naar het stuurapparaat.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Heb je al gemeten op de verwarmingsdraden dan?
Of je er prik op hebt en zoja hoeveel.
Heeft ie massa. Meten = weten.

Deze storingen kom ik wel es tegen bij Marterschade.
Check dat ook even.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Welke draden zijn dat dan? De twee die apart bij elkaar gebonden zijn of de twee losse?

Volgens mij geen marterschade, heb alle bedrading al nagelopen.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

de sensor krijgt 5 v vanaf het stuurapparaat. Das voor je lambdafunctie.
Daar heb je 2 draden voor. Dan heb je nog 2 draden voor de verwarming. Daar zou 12 volt en massa op moeten staan.
Kleuren heb ik geen idee van. Ik ben meer een Motronic -man. Heb dus ook geen schema helaas.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Zal eens proberen te meten.
Wat ik vergeten ben te zeggen is dat de storing niet continu aanwezig is. Dus 's ochtends rij ik weg en na een minuut of 5 gaat het storings lampje weer uit. Andere keer is de storing lamger aanwezig, dan doe ik de motor uit en weer aan, vervolgens is de storing ook niet meer aanwezig.
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Heb gemeten, maar de spanningen lijken te kloppen.

Een keer met stilstaande motor, op contact. Dit gaf inderdaad 12V, massa en 2x 5V (ongeveer, net geen 5V).

Maar met draaiende motor (sensor niet aangesloten) 14V, massa, 5V en 2V. Komt dat dan omdat de sensor niet is aangesloten, of omdat hij niks meet.

In ieder geval, ik dacht dat die waarden mochten schommelen tussen een een bepaald voltage. En de fout is nu niet aanwezig, nadat ik de computer los heb gehad en gereset. maar voor hoelang weet ik niet.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

5 volt meet je als de sensor los hangt. met stekker eraan ligt dat tussen de 0,45 en 4,55 volt.

Lijtk te kloppen dus idd.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik moet wachten tot zich weer een storing voordoet en dan moet ik meten?

Maar die stuurapparaten, storen die wel eens vaker, of komt dat eigenlijk niet voor? Los contact lijkt me zo sterk.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

deze specifieke storing heb ik nog niet eerder gezien alszijnde een defect stuurapparaat. Maja blijft Siemens. kan altijd stuk gaan :wink:

Maar dan zou het betekenen dat de eindtrap voor de lambdaverwarming defect is.
Kijk maar even of het nog weer terugkomt. Zoja en je weet 100% zeker dat de bekabeling goed is zou je het stuurapparaat even open kunnen schroeven en soldeerverbindingen van de eindtrap bekijken/ opnieuw vertinnen. En wie weet is de eindtrap een universeel verkrijgbaar type.
Bosch gebruikt nog wel eens exotische componenten. laatst gemerkt bij een BMW 750i met defecte computer.

Misschien met een Siemens meer geluk.
maar die computers heb ik nooit open gehad.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Toen ik de boel heb gedemonteerd, heb ik gelijk het stuurapparaat opengeschroefd. Maar kon niks bijzonders ontdekken. Wist niet waar die eindtrap zat, of uberhaupt van zijn bestaan.

Maar goed ik wacht nog wel even af.

Deze specifieke storing heb ik nog niet eerder gezien alszijnde een defect stuurapparaat
Welke oorzaken dan? Die je al eerder noemde, of nog andere.

In ieder geval bedankt alvast
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Dat deed ik net verkeerd om.
Deze specifieke storing heb ik nog niet eerder gezien alszijnde een defect stuurapparaat.
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Het wordt steeds leuker!
Nu wil mijn auto niet meer starten, naar de dealer gebracht. Na wat zoek werk bleek dat de computer stoorde. Stekker los en weer vast en ja hoor, hij loopt weer even. Even een klap op de computer en hij deed het weer.

Nieuwe kost me 750,-. Heb al wat rondgekeken, maar kan nog weinig vinden. Onderdelen lijn, wordt wel gebeld, maar steeds de verkeerde.

Iemand hier nog suggesties, adresjes.
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Iemand enig idee waar ik zo'n computer vandaan kan halen. Nieuw of gebruikt en goedkoper dan bij de dealer.
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

bwhehe.. dacht laat ik es effe voor je op marktplaats rondspeuren:

Hehehe

Maar zullen ze die dingen niet genoeg bij sloperijen hebben liggen dan?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Marty
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1388
Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
Contacteer:

Bericht door Marty »

Heeft Geert er niet eentje liggen? Die heeft hem niet meer nodig met zijn Openblaasklephuizen.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Heb al wat berichtjes gehad van sloperijen, via de onderdelen lijn.
Die gezocht advertentie had ik later op marktplaats gezet. Heb ik reactie op gehad, morgen kijken of die kerel daadwerkelijk de goede heeft. Hij zei van wel in ieder geval.

Dus hopelijk de goede computer, kost me in ieder geval geen 750,-. Hij vroeg 50,- , alleen die kan ook zo weer kapot gaan.
Gilles
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2005 22:02

Bericht door Gilles »

Wordt er onderhand flauw van die kut auto. Eerst meende de dealer dat het de computer was, omdat de auto het weer deed als de stekker even los werd gehaald (van de computer).
Ik een andere computer gehaald, aangesloten en lopen als een zonnetje. Thuis aangekomen auto uitgezet, moest weer weg dus starten, niks!! Dus ik stekker los en weer vast, ja hoor. Naar dealer, gelukkig dat ik daar nog kwam en de auto wou helemaal niks meer.

Kwam eruit dat de krukas sensor kapot was. Vervangen, hij doet het nu wel maar wil slecht starten. Nu denken ze dat er wat is met het "tanwiel" op de krukas, waar het sensor zijn bovenste dode punt afleest.
Lijkt mij een beetje vaag dat daar wat mee kan zijn, maar goed zal wel even controleren.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Raar! Staat de distributieriem wel 100% op tijd????
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Gilles schreef:Wordt er onderhand flauw van die kut auto. Eerst meende de dealer dat het de computer was, omdat de auto het weer deed als de stekker even los werd gehaald (van de computer).
Ik een andere computer gehaald, aangesloten en lopen als een zonnetje. Thuis aangekomen auto uitgezet, moest weer weg dus starten, niks!! Dus ik stekker los en weer vast, ja hoor. Naar dealer, gelukkig dat ik daar nog kwam en de auto wou helemaal niks meer.

Kwam eruit dat de krukas sensor kapot was. Vervangen, hij doet het nu wel maar wil slecht starten. Nu denken ze dat er wat is met het "tanwiel" op de krukas, waar het sensor zijn bovenste dode punt afleest.
Lijkt mij een beetje vaag dat daar wat mee kan zijn, maar goed zal wel even controleren.
Ik gok de BDP (Bovenste dooie punt) sensor ?
Schijnen nog al eens te hiemelen.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Dat getande wiel wat op je krukas kan 99% NIETS mis mee wezen.

Maar nu die BDP/Krukas sensor erop zit, geeft ie dan nog weer foutcodes?

Als je onsteking verder goed... gok ik op enkel gevoelsensoren, maar vooralsnog, geeft ie foutcodes na vervanging van die krukas-sensor?
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

en dan hebben we nog de nokkenassensor. Ken het ook wezen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie