binnenkant spuiten

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
willem dijkman
forum-gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2006 16:29
Locatie: hengelo gld
Contacteer:

binnenkant spuiten

Bericht door willem dijkman »

hallo

ik wil binnenkort de hele binnenkant van mijn astra gaan spuiten, heeft iemand hier ervaring mee, met het spuiten en de voorbehandeling, ik heb hiervoor cockpitspray gebruikt en heb gehoord dat het dan lastiger word.
Gr willem dijkman
astra
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Cockpit spray is vet. Als je dus de kunststofdelen wilt gaan spuiten die je daarvoor met de spray hebt behandeld zul je extra goed moeten ontvetten voor het spuiten. Dat is het enige punt.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

goeie ontvetter haal je bij een goede verfwinkel. Dan haal je speciale schilderontvetter. Heb je echt nodig als je cockpitspray moet verwijderen!

Je moet de delen dus eerst goed ontvetten en daarna pas gaan opschuren! niet andersom, want dan schuur je het vet in de onderdelen!
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Siliconeverwijderaar!
(Acrysol)
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1337
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Bericht door Astrid_fahrer »

Heeeel verdomde goed ontvetten inderdaad!..

Kan wel uitleggen hoe ik het deed want ik heb net gisteren het gehele dashboard bij mij erin gezet.

Ik ben gewoon naar de sloop gegaan en kocht ik alle kunstof dashboard delen voor maar 10 euro (middenconsole, lichtschakelaar deel links en het luchtrooster rechts). Hierdoor kon ik rustig alles doen zonder een dash als puinhoop.

De kunstof delen helemaal ontdoen van onregelmatig heden in de kunstof structuur dus krassen al het een en ander wegschuren en sommige scherpe randjes wat afronden.

Dan inderdaad zeer goed onvetten en met name echt heel goed in de kleinere hoekjes enz anders zal de lak verdomde gek reageren kan ik je vertellen.

Iedereen zal het weer anders spuiten met andere middellen en lakken maar ik heb zelf heb spuitbussen met filler gekocht van MOTIP en alle delen van 2 dikke lagen voorzien zodat ik zeker wist wanneer ik ging schuren dat ik niet tot op het kunstof kwam. Hierna gewoon goed laten drogen (deed het voor de zekerheid 2 dagen). Wanneer het gedroogd is met watervast schuurpapier en water schuren (ik gebruikte korrel 400 maar 600 of 800 kan ook) zodat het oppervlak compleet glad geschuurd word. Dit duurt meestal een poos omdat alle plekken mooi glad en strak moeten worden.

Wanneer het schuren klaar is ben je klaar om te spuiten! let er op dat niks meet vet of stoffig word. Nu kun je het best spuitbussen van Motip gebruiken op acrylbasis en dan uiteraard de kleur die je wil. Ik zelf heb gewoon de E266 gepakt (motip 51027). Vervolgens het spuiten deed ik in 3 fases... eerst een dunne laag zodat het kunstof deel overal goed kon hechten voor de dikkere lagen. Deze dunne laag 5 min laten drogen en hierna de 1e dikke laag... deze moeten gewoon zo egaal mogelijk gespoten worden en goed dik zodat de lak overal tot één egaal vlak kan vloeien zonder teveel lak want dan volgen de druipers! Dit kun je het best met veel licht erop beoordelen wanneer de lak net tegen de grens van het druipen zit.

Vervolgens weer 8 tot 10 min laten drogen en de 2e laag net zo uitvoeren.
Nu is het deel voorzien van 2 lagen lak hetgeen voldoende moet zijn. Het deel kan nu drogen voor 30 minuten en hierna zul je met blanke lak (wederom motip) moeten afspuiten.

Ook dit kan in meerdere lagen gebeuren ik heb ook hier 2 lagen gebruikt.
Wanneer je spuitkunsten niet geweldig zijn en er zeker weten een sinaassappel huid optreed kun je beter een laag of 3 tot 4 nemen. Ook dit gewoon zo strak mogelijk spuiten zonder druipers enz.

Hierna het deel goed laten drogen (ik nam weer 2 dagen voor de zekerheid) als je goed spuit zijn de onderdelen na het drogen qua oppervlakte al helemaal strak zonder sinaasappel effect enz maar wanneer dit niet helemaal het geval is kun je de delen met de hand polijsten en daarna poetsen zodat de oppervlakte geheel perfect is met een geweldig spiegelend effect! :D (om deze reden moest je dus meerdere lagen blanke lak pakken zodat je bij het polijsten niet tot op de kleurlak kan komen)

Dit is mijn methode en ik ben er zelf zeer tevreden mee want het resultaat kan denk ik weinig tot niets beter... want het oppervlak en de kleur zijn perfect 8) misschien zijn er mensen met andere methodes die nog meer kunnen vertellen.
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
Gebruikersavatar
smatse
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 573
Lid geworden op: 07 jun 2004 16:19
Locatie: erp

Bericht door smatse »

heb je ook nog een foto van je fantastische spuitwerk :lol:
get a gsi or die trying.

LEXMAUL powertttttttt.
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Motip verf is niet kleurecht !

Zij hebben namelijk een kleur bij benadering (die vaak ook bij andere type auto's voorkomt), om minder verschillende kleuren te hoeven hebben.

In Tilburg zit een bedrijfje wat de verf kan maken (in spuitbus) die bij jou lak hoort.

Zij hebben per modeljaar (helft) een kleur of zes van dezelfde kleurcode !

elke fabriek waar je astra gemaakt is, heeft toch net weer een iets andere kleur, waardoor de kleur 266 bv. in verschillende vormen voorkomt.

Bv 270 (spectral blue) lijkt bij de 1 meer richting groen te gaan, en bij een ander weer meer richting paars ofzo.



....Niet dat het echt heeel belangrijk is bij een interrieur, maar ik wilde het toch even zeggen ! :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1337
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Bericht door Astrid_fahrer »

Kleur is idd niet 100% exact dat wist ik idd ook wel maar net zoals je zegt t verschil zie k toch niet :wink:

Hier wat foto's t is al aardig donker hier dus fotokwaliteit zuigt wat :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf ben ik dr in ieder geval erg in mn nopjes mee t oppervlak spiegelt super zonder druipers en sinaasappel en de metallic deeltjes zitten er ook netjes op. Ik denk dat iedereen het op een andere manier spuit dit was alleen mijn manier dan misschien dat hij er wat aan heeft.
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Ziet er netjes uit, voor met een knikkerbus !
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

motip heeft 2 nummers / tinten voor de e266
bij mij was er bij allebij duidelijk verschil te zien met mn auto, 1 is er te licht, en 1 te donker.
dus bij de dealer de kleur gehaald, die had maar 1 e266 en daarbij is wel goed te zien dat het de goede is, natuurlijk zie je wel de invloeden van 14jaar weer en wind op de oude delen maargoed.

wel guur dat het alleen kleine busjes zijn van 150ml. maar wel met klein busje blanke lak er standaard bij. per setje 21,50
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
verliefdopGSI

Bericht door verliefdopGSI »

Astrid_fahrer schreef:Vervolgens weer 8 tot 10 min laten drogen en de 2e laag net zo uitvoeren.
Nu is het deel voorzien van 2 lagen lak hetgeen voldoende moet zijn. Het deel kan nu drogen voor 30 minuten en hierna zul je met blanke lak (wederom motip) moeten afspuiten.
is dat drogen wel goed zo???

ik meen altijd dat je grondlak un n8ie laat uitharden, de kleur lak laat uitharden en de blanke lak ook un n8...

maja wie ben ik :lol:
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1337
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Bericht door Astrid_fahrer »

Motip schreef dit zo voor omdat het i.v.m. de samenstelling van de (acryl)lak zo een stukken beter eindresultaat heeft. Wanneer de kleur pas 30 min gedroogd heeft hecht de blanke lak een stuk beter aan de kleur zelf en beschermd deze meteen tegen invloeden van buitenaf. Hierna kunnen ze fijn samen uitharden :lol:

Ik heb het ook wel eens geprobeerd met de kleur laten uitharden maar je kon duidelijk merken dat de blanke lak een stuk moeite had met eraan vast te hechten omdat het oppervlak al behoorlijk glad was. Daarom zou je de kleur na het uitharden dus eigenlijk licht met watervaste korrel 800 moeten opschuren.

Maar dit resultaat bevalt me uitstekend! :wink: en anders kom woensdagsavonds eens naar de rijnhalmeeting kun je t een keer in t echt zien 8)
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
eddie gsi
forum-gebruiker
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 jul 2005 18:51
Locatie: elst

Bericht door eddie gsi »

Bart(astra) schreef:Motip verf is niet kleurecht !

Zij hebben namelijk een kleur bij benadering (die vaak ook bij andere type auto's voorkomt), om minder verschillende kleuren te hoeven hebben.

In Tilburg zit een bedrijfje wat de verf kan maken (in spuitbus) die bij jou lak hoort.

Zij hebben per modeljaar (helft) een kleur of zes van dezelfde kleurcode !

elke fabriek waar je astra gemaakt is, heeft toch net weer een iets andere kleur, waardoor de kleur 266 bv. in verschillende vormen voorkomt.

Bv 270 (spectral blue) lijkt bij de 1 meer richting groen te gaan, en bij een ander weer meer richting paars ofzo.



....Niet dat het echt heeel belangrijk is bij een interrieur, maar ik wilde het toch even zeggen ! :wink:
het kleurverschil heeft ook te maken met de kleur van de ondergond.
als je een witte ondergrond/primer neemt zal de kleur ook lichter lijken.

neem je ''grijze'' primer zal de kleur donkerder lijken.

kijk maar naar de kleur die alfa romeo ook heeft. die nemen een rode of groene of blauwe ondergrond een spuiten een lichte parelmoer lak erover.
daardoor krijg je het kleur effect
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's

***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
Plaats reactie