het "vermijdelijke" is toch gebeurd !!!

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

het "vermijdelijke" is toch gebeurd !!!

Bericht door 2.nullutje »

Ja hoor... het is gebeurd!

distributieriem!!!

moest 10.000 km geleden eigg al vervangen worden, maar kwam er maar niet van. Nu is hij vanavond gesprongen :cry:
En wel midden op de boulevard van Scheveningen :?

De anwb erbij gehaald en hij vertelde me dat ik kans heb dat de kleppen nog heel zijn en dat het een kwestie is van een nieuwe riem en opnieuw op tijd zetten, is dat waar?
Pluggie vertelde mij net dat het bij een 2 liter 8 klepper zo is dat de zuigers zowiezo niet tegen de kleppen komen, dus dan is het alleen een kwestie van een nieuwe riem erop. Als dat zo is dan ben ik wel behoorlijk opgelucht.

Ik stond eigg gewoon stil, dus stationair, toen de motor afsloeg. Misschien scheelt dat nog qua schade?

Ik ben iig behoorlijk pissig nu, vooral op mezelf. Wilde twee weken geleden de dis. riem toch gaan vervangen maar ben er nu te laat mee :?
Laatst gewijzigd door 2.nullutje op 29 jul 2006 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Niks aan het handje, 100% zeker dat het alleen een snaar is :wink:

Laat terwijl je nog mazzel hebt meteen de spanrol vervangen en de waterpomp even goed bekijken :wink: Bij sporen van lekkage of bijgeluiden ook meenemen :wink:

Ik heb hem zelf meteen vervangen, erg lullig als 'ie 15.000 Km later de geest geeft, kost het je een snaar extra (20€ ofzow) :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Bericht door oenatje »

lullig zeg. hopen dat het een beetje meevalt.

ik heb bij mij de zooi meteen laten vernieuwen toen ik hem kocht. gelijk alles laten vervangen door de opeldealer.
vexz
forum-gebruiker
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 mar 2005 00:10
Locatie: Twente

Bericht door vexz »

Een clubgenoot (ocon) heeft dat vorig jaar gehad op de weg naar Blitz Hits toe. Hij heeft dr onderweg zelf een nieuw riempie opgezet, ook een 2.0 8v en dat ging prima.
Tekst..
Hans
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:40
Locatie: Heemskerk

Bericht door Hans »

ja, das nauw het mooie van 8-kleppers, maar of die vlieger op gaat voor de hele opel-lijn ala 8-kleppers weet ik zo even niet.
LIVE IN THE FAST LANE
Gebruikersavatar
David
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 980
Lid geworden op: 16 apr 2003 15:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door David »

Dat blokkie van jou heeft het ZWAAR te verduren .... is al de 2e keer dat ie DAT mee maakt :lol: :lol:

Uit ervaring kan ik je zeggen dat er niks mee aan de hand is .. riem vervangen en rijden maar :wink:
323,5PS @ 4167 tpm & 621,5Nm @ 3458 tpm
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

is nog gewoon heel.
Geld NIET voor alle 8 kleppers hans.
Geld alleen voor 1.6 8v, 1.8 8v (monopoint) en 2.0 8v.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

bedankt voor jullie reacties en hulp!! als dat zo is dan scheelt het mij aanzienlijk.

Een kennis van mij gaat er even naar kijken en zo mogelijk de boel opknappen. De anwb had het er ook over dat de boel weer op tijd gezet moet worden, dus dat streepje op die poelie moet naast het V inkepinkje staan als de snaar gemonteerd wordt. Is dat ook makkelijk te doen?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Voor een monteur die weet wat ie doet is het allemaal niet zo ingewikkeld :wink: op de krukas zit ook zo'n merkje, en ze moeten ALLEBEI op het merktekentje staan :wink:

Spanning van de riem moet ook goed zijn, en daar zit ook een beetje de moeilijkheid :wink:

Komt vast goed :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Hans
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:40
Locatie: Heemskerk

Bericht door Hans »

suc-6 2.nul
marcel thanx voor de info. :D
LIVE IN THE FAST LANE
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

thnx hans!

Afbeelding

ben toch een beetje zelf effe aan t klooien, en heb de twee snaren losgehaald, die naar de dynamo en die onderste. Die zijn dus los.
Nu krijg ik dat ding hieronder niet los:

Afbeelding

Er zitten vier inbusbouten op waarvan ik er twee loskrijg, die andere twee lijken wel doorgedraaid en daar zit een soort kantringetje in met allemaal kantjes. Ik wil gewoon weten hoe dat ronde ding eraf gaat, is dat de poelie? De riem zit daar nog achter.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

volgens mij moet de riem daaromheen kunnen zónder dattie eraf hoeft, maar weet ik niet helemaal zeker, dit is het oude type C20NE, die heeft snaren en ik heb een multibedrijven riem 8) :lol:

Heb de foto even wat opgekalefaterd, dan kan je ook nog zien wat je bedoelt :wink:


Afbeelding
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Dat is idd de krukaspoelie en die moet eraf ja !

Inbusboutjes moeten er daarom alle 4 uit.

Misschien met een hamertje de inbusdop er dieper inslaan ?
(zowieso als je even op de inbusdop slaat, schrikt het boutje, zodat hij makkelijker los gaat)
Griptang erop ?
Anders wil het wel eens ooit lukken om er een torx dop in te slaan (met beleid)
Sleufje in slijpen en lostikken...etc


Succes
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Zit daar dan verschil in Bart tussen Vsnaar en multiriem NE's ????

Ik kan me niet herinneren dat bij mij die poelie eraf is geweest met riem vervangen :roll:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

ik kan er echt niet bij zonder die poelie los te halen. hij zit er echt achter.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Poelie moet eraf om de onderste kap van de distributie te lossen.

Multiriem heeft andere (bredere) poelie, die vaak met 4 of 6 inbusjes vast zit.
V-snaar heeft een poelie die met de krukasbout zelf vast zit.
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Hans
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:40
Locatie: Heemskerk

Bericht door Hans »

sow, je komt er lkker kl. bij.

demonteer anders je binnen spatbord.

even de bouten laten schrikken met een voorhamer/vuistje en een vlinke drevel
LIVE IN THE FAST LANE
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

om die poelie eraf te krijgen, heb je daar nog speciaal gereedschap voor nodig zoals een poelietrekker, of lukt t ook zonder?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Nee, kan je er zo afpakken als de vier boutjes eruit zijn !
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

oke thnx. en hoe kan je controleren of je waterpomp nog goed werkt en niet lekt enzo... want anders vervang ik die ook gelijk maar.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap :lol:

Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
AstraGSI
forum-gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 mar 2003 22:35

Bericht door AstraGSI »

eventueel kan je ze ook uitboren. Koppie eraf en als dan je poelie eraf is kan je het draar zo losdraaien. De koppen klemmen dus als het ware de poelie. Maar vaak lukt het ook met een torx zoals al gezegd. Goed inspuiten. Gereedschap erop zetten. Flinke klappen erop geven zodat ie "schrikt". en dan moet het wel lukken.
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Laagvlieger schreef:is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap :lol:

Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
Als je naar de onderste kijkt, zou ik toch echt zeggen dat het inbus is !
(die 12 tands dop ligt al jaren ongebruikt in mijn kist....)

Waterpomp kun je controleren op speling als hij nog vast zit, door met de hand aan de poelie te voelen/bewegen.
Als je groene/witte smurie aan/langs de pomp ziet, lekt hij
(officieel mag hij een klein beetje hebben)

Maar zoals Laag zegt, wordt dit type met de waterpomp zelf (is een excentriek) gespannen, en is het dus eigenlijk zowieso beter, als je hem gewoon vervangt = Safe !
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Laagvlieger schreef:is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap :lol:

Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
de onderste twee (op foto) zijn inbus, maar de andere twee zijn dus die speciale.. zal t even tekenen:

Afbeelding

niet exact zo maar iig dit idee.

foutje... die inbus vorm moet rond zijn, had verkeerd getekend :oops:
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Dan hebben we hier toch te maken met de oude 12-kantige type's waar een speciale dop voor is


Goed gezien Laag ! :lol:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Plaats reactie