het "vermijdelijke" is toch gebeurd !!!
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
het "vermijdelijke" is toch gebeurd !!!
Ja hoor... het is gebeurd!
distributieriem!!!
moest 10.000 km geleden eigg al vervangen worden, maar kwam er maar niet van. Nu is hij vanavond gesprongen
En wel midden op de boulevard van Scheveningen
De anwb erbij gehaald en hij vertelde me dat ik kans heb dat de kleppen nog heel zijn en dat het een kwestie is van een nieuwe riem en opnieuw op tijd zetten, is dat waar?
Pluggie vertelde mij net dat het bij een 2 liter 8 klepper zo is dat de zuigers zowiezo niet tegen de kleppen komen, dus dan is het alleen een kwestie van een nieuwe riem erop. Als dat zo is dan ben ik wel behoorlijk opgelucht.
Ik stond eigg gewoon stil, dus stationair, toen de motor afsloeg. Misschien scheelt dat nog qua schade?
Ik ben iig behoorlijk pissig nu, vooral op mezelf. Wilde twee weken geleden de dis. riem toch gaan vervangen maar ben er nu te laat mee
distributieriem!!!
moest 10.000 km geleden eigg al vervangen worden, maar kwam er maar niet van. Nu is hij vanavond gesprongen
En wel midden op de boulevard van Scheveningen
De anwb erbij gehaald en hij vertelde me dat ik kans heb dat de kleppen nog heel zijn en dat het een kwestie is van een nieuwe riem en opnieuw op tijd zetten, is dat waar?
Pluggie vertelde mij net dat het bij een 2 liter 8 klepper zo is dat de zuigers zowiezo niet tegen de kleppen komen, dus dan is het alleen een kwestie van een nieuwe riem erop. Als dat zo is dan ben ik wel behoorlijk opgelucht.
Ik stond eigg gewoon stil, dus stationair, toen de motor afsloeg. Misschien scheelt dat nog qua schade?
Ik ben iig behoorlijk pissig nu, vooral op mezelf. Wilde twee weken geleden de dis. riem toch gaan vervangen maar ben er nu te laat mee
Laatst gewijzigd door 2.nullutje op 29 jul 2006 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Niks aan het handje, 100% zeker dat het alleen een snaar is
Laat terwijl je nog mazzel hebt meteen de spanrol vervangen en de waterpomp even goed bekijken Bij sporen van lekkage of bijgeluiden ook meenemen
Ik heb hem zelf meteen vervangen, erg lullig als 'ie 15.000 Km later de geest geeft, kost het je een snaar extra (20€ ofzow)
Laat terwijl je nog mazzel hebt meteen de spanrol vervangen en de waterpomp even goed bekijken Bij sporen van lekkage of bijgeluiden ook meenemen
Ik heb hem zelf meteen vervangen, erg lullig als 'ie 15.000 Km later de geest geeft, kost het je een snaar extra (20€ ofzow)
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
bedankt voor jullie reacties en hulp!! als dat zo is dan scheelt het mij aanzienlijk.
Een kennis van mij gaat er even naar kijken en zo mogelijk de boel opknappen. De anwb had het er ook over dat de boel weer op tijd gezet moet worden, dus dat streepje op die poelie moet naast het V inkepinkje staan als de snaar gemonteerd wordt. Is dat ook makkelijk te doen?
Een kennis van mij gaat er even naar kijken en zo mogelijk de boel opknappen. De anwb had het er ook over dat de boel weer op tijd gezet moet worden, dus dat streepje op die poelie moet naast het V inkepinkje staan als de snaar gemonteerd wordt. Is dat ook makkelijk te doen?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Voor een monteur die weet wat ie doet is het allemaal niet zo ingewikkeld op de krukas zit ook zo'n merkje, en ze moeten ALLEBEI op het merktekentje staan
Spanning van de riem moet ook goed zijn, en daar zit ook een beetje de moeilijkheid
Komt vast goed
Spanning van de riem moet ook goed zijn, en daar zit ook een beetje de moeilijkheid
Komt vast goed
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
thnx hans!
ben toch een beetje zelf effe aan t klooien, en heb de twee snaren losgehaald, die naar de dynamo en die onderste. Die zijn dus los.
Nu krijg ik dat ding hieronder niet los:
Er zitten vier inbusbouten op waarvan ik er twee loskrijg, die andere twee lijken wel doorgedraaid en daar zit een soort kantringetje in met allemaal kantjes. Ik wil gewoon weten hoe dat ronde ding eraf gaat, is dat de poelie? De riem zit daar nog achter.
ben toch een beetje zelf effe aan t klooien, en heb de twee snaren losgehaald, die naar de dynamo en die onderste. Die zijn dus los.
Nu krijg ik dat ding hieronder niet los:
Er zitten vier inbusbouten op waarvan ik er twee loskrijg, die andere twee lijken wel doorgedraaid en daar zit een soort kantringetje in met allemaal kantjes. Ik wil gewoon weten hoe dat ronde ding eraf gaat, is dat de poelie? De riem zit daar nog achter.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
volgens mij moet de riem daaromheen kunnen zónder dattie eraf hoeft, maar weet ik niet helemaal zeker, dit is het oude type C20NE, die heeft snaren en ik heb een multibedrijven riem
Heb de foto even wat opgekalefaterd, dan kan je ook nog zien wat je bedoelt
Heb de foto even wat opgekalefaterd, dan kan je ook nog zien wat je bedoelt
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Dat is idd de krukaspoelie en die moet eraf ja !
Inbusboutjes moeten er daarom alle 4 uit.
Misschien met een hamertje de inbusdop er dieper inslaan ?
(zowieso als je even op de inbusdop slaat, schrikt het boutje, zodat hij makkelijker los gaat)
Griptang erop ?
Anders wil het wel eens ooit lukken om er een torx dop in te slaan (met beleid)
Sleufje in slijpen en lostikken...etc
Succes
Inbusboutjes moeten er daarom alle 4 uit.
Misschien met een hamertje de inbusdop er dieper inslaan ?
(zowieso als je even op de inbusdop slaat, schrikt het boutje, zodat hij makkelijker los gaat)
Griptang erop ?
Anders wil het wel eens ooit lukken om er een torx dop in te slaan (met beleid)
Sleufje in slijpen en lostikken...etc
Succes
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Zit daar dan verschil in Bart tussen Vsnaar en multiriem NE's ????
Ik kan me niet herinneren dat bij mij die poelie eraf is geweest met riem vervangen
Ik kan me niet herinneren dat bij mij die poelie eraf is geweest met riem vervangen
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap
Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap
Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
eventueel kan je ze ook uitboren. Koppie eraf en als dan je poelie eraf is kan je het draar zo losdraaien. De koppen klemmen dus als het ware de poelie. Maar vaak lukt het ook met een torx zoals al gezegd. Goed inspuiten. Gereedschap erop zetten. Flinke klappen erop geven zodat ie "schrikt". en dan moet het wel lukken.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Als je naar de onderste kijkt, zou ik toch echt zeggen dat het inbus is !Laagvlieger schreef:is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap
Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
(die 12 tands dop ligt al jaren ongebruikt in mijn kist....)
Waterpomp kun je controleren op speling als hij nog vast zit, door met de hand aan de poelie te voelen/bewegen.
Als je groene/witte smurie aan/langs de pomp ziet, lekt hij
(officieel mag hij een klein beetje hebben)
Maar zoals Laag zegt, wordt dit type met de waterpomp zelf (is een excentriek) gespannen, en is het dus eigenlijk zowieso beter, als je hem gewoon vervangt = Safe !
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
de onderste twee (op foto) zijn inbus, maar de andere twee zijn dus die speciale.. zal t even tekenen:Laagvlieger schreef:is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap
Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
niet exact zo maar iig dit idee.
foutje... die inbus vorm moet rond zijn, had verkeerd getekend
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen