Onderhoud Opel Astra Gsi 16v

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LeroY_GSI
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 dec 2004 16:15
Locatie: Pernis Rotterdam
Contacteer:

Onderhoud Opel Astra Gsi 16v

Bericht door LeroY_GSI »

Gister hebt ik Distributie set op gehaald bij Danny van het OpelForum en zodra de centen binnen zijn wil ik wat onderhoud gaan plegen aan de Astra, zoals bijv. Distributie Riem vervangen. Ik heb het immers niet voor niets gekocht :lol:

Dit doe ik niet zelf, maar laat ik door een maat doen die er meer verstand van heb dan ik. Waar moet je nou op letten bij het vervangen van de Distriebutieriem bij C20xe-DIS?

Nu we toch bezig zijn, gooi ik er gelijk een K&N inlegfiltertje in en komt er een Sfi-vervangertje op, voor de efficientie zullen we maar zeggen. Dat ik er honderden pk's bij krijg, heb ik liever niet, maar dat neem ik maar op de koop toe! :lol:

Wat meer gelijk vervangen, nu we toch bezig zijn met klein onderhoud? Ik heb gehoord de waterpomp? Nieuwe olie dacht ik zelf..

Wat meer?


Alvast bedankt voor alle antwoorden :wink:
RoeStRyDerZz! ---- Astra Gsi C20XE ---- RoeStRyDerZz!
Gebruikersavatar
Marty
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1388
Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
Contacteer:

Bericht door Marty »

Nieuwe Boeggie's
Nieuw Oliefilter
Nieuw Benzine Filter
Nieuw Interieur Filter

..... dat soort dingetjes..
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
vexz
forum-gebruiker
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 mar 2005 00:10
Locatie: Twente

Bericht door vexz »

Als je de Distributie riem gaat vervangen en je weet niet wanneer de waterpomp voor het laatst is gebeurt neem die dan gelijk mee.

Toen ik mijn astra kocht zat er net 5000 km een nieuwe riem op, 5000 km later ging de waterpomp kapot, kun je weer een hele nieuwe distributieset kopen en vervangen omdat je anders de waterpomp niet kunt vervangen. Die loopt namelijk mee op de dis riem.

- rem blokken voor en achter
- remschijven (weet niet hoe die er aan toe zijn??)
Tekst..
Gebruikersavatar
LeroY_GSI
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 dec 2004 16:15
Locatie: Pernis Rotterdam
Contacteer:

Bericht door LeroY_GSI »

Oowhja, Oliefilter en benzine filter heb ik ook al ligguh.
Nieuwe boegies, gewoon de standaard van bosch neem ik aan? Die zijn goed genoeg toch voor een standaard c20xe?
RoeStRyDerZz! ---- Astra Gsi C20XE ---- RoeStRyDerZz!
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

LeroY_GSI schreef:Oowhja, Oliefilter en benzine filter heb ik ook al ligguh.
Nieuwe boegies, gewoon de standaard van bosch neem ik aan? Die zijn goed genoeg toch voor een standaard c20xe?
ik heb zelf dubbele electrode van bosch.
er zijn ook mensen die 4 electrodes erin hebben zitten maar dat is niet nodig
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Gezien je distributie kant er dan toch af ligt... en je bezig bent.

Draai het achterste distributiedeksel eraf, oliepompje loshalen, nieuw pakking ertussen, connector van je oliekoeler nieuwe o-ring tussen zetten, nieuwe krukaskeerring erin zetten.
En wellicht een spatplaat van je carter direct erbij vervangen + o-ring van je olieaanzuigbuis gezien die ook los moet.
Daarna pas de distributie weer erop hangen.
Dit is meer de kwalijke zaak, als het aan die kant zweet/lekt en je distributie hangt er net aan dat je erachter komt.

Evt. nokkenaskeerringen ook even vervangen.
En wat ook altijd is uitgedroogd, de slangen v.d. carterventilatie.

Alles bij elkaar zal nog niet eens zoveel kosten, maar het is de moeite wel waard.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Marty
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1388
Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
Contacteer:

Bericht door Marty »

LeroY_GSI schreef:Oowhja, Oliefilter en benzine filter heb ik ook al ligguh.
Nieuwe boegies, gewoon de standaard van bosch neem ik aan? Die zijn goed genoeg toch voor een standaard c20xe?
Dis is heel gevoelig voor fuck boegie's.
Beide de dealer halen... Bosch dus...

Geen champion rommel etc erin draaien...
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Tuurlijk, DIS, dus even nieuw multi-riempje erop, en die is nogal prijzig vergeleken met een v-snaar. :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Dat vervangen van dit gehele gebeuren, is dat lastig om te doen... oftewel kun je dat zelf doen ook al ben je geen onderhoudsmonteur of kenner... Moet je blok er dan uit of kan die er in blijven zitten? Dat vraag ik mij namelijk af. Bij de garage zei iemand mij namelijk dat je dit gewoon zelf kan doen en je blok er niet eens uit hoeft.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

2.nullutje schreef:Dat vervangen van dit gehele gebeuren, is dat lastig om te doen... oftewel kun je dat zelf doen ook al ben je geen onderhoudsmonteur of kenner... Moet je blok er dan uit of kan die er in blijven zitten? Dat vraag ik mij namelijk af. Bij de garage zei iemand mij namelijk dat je dit gewoon zelf kan doen en je blok er niet eens uit hoeft.
blok hoeft er niet uit.
maar heb je het nog nooit eerder gedaan of meegeholpen zou ik er niet aan beginnen.
bij de c20xe motoren ligt dit zeer gevoelig, moet precies op goede spanning gezet worden en alles ook weer op tijd (kwa ontsteking).

als je riem eraf loopt of knapt ben je zuâh!
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

DaVaRiOuS schreef:
2.nullutje schreef:Dat vervangen van dit gehele gebeuren, is dat lastig om te doen... oftewel kun je dat zelf doen ook al ben je geen onderhoudsmonteur of kenner... Moet je blok er dan uit of kan die er in blijven zitten? Dat vraag ik mij namelijk af. Bij de garage zei iemand mij namelijk dat je dit gewoon zelf kan doen en je blok er niet eens uit hoeft.
blok hoeft er niet uit.
maar heb je het nog nooit eerder gedaan of meegeholpen zou ik er niet aan beginnen.
bij de c20xe motoren ligt dit zeer gevoelig, moet precies op goede spanning gezet worden en alles ook weer op tijd (kwa ontsteking).

als je riem eraf loopt of knapt ben je zuâh!
en bij de c20ne :oops: :roll:



maar ik begrijp dus dat ik hier zelf maar vanaf moet blijven en iemand laten meehelpen...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
LeroY_GSI
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 dec 2004 16:15
Locatie: Pernis Rotterdam
Contacteer:

Bericht door LeroY_GSI »

ook bij de c20ne samen met iemand die er kaas van gegeten heeft. je hoeft in ieder geval niet naar de dealert als je iemand kent die er verstand van heeft... zal een hoop euroos schelen.
RoeStRyDerZz! ---- Astra Gsi C20XE ---- RoeStRyDerZz!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Voor de C20XE M2.8 (low noise engine) i shet belangrijk de spanning van de riem NAUWKEURIG af te stellen.
Wat beunhazen veel doen is de spanner de verkeerde kant op opspannen. Moet tegen de klok in.

Waterpompie. sjah. even voelen of die speling heeft op de as, en offie gelekt heeft.
Als dat allemaal niet het geval is mag je hem van mij lekker laten zitten.
Bij mijne ook. Was nog de eerste volgen smij. Lek en spelingsvrij. Bij laatste distri-vervanging toch maar besteld. Toen ik spulletje los ha dliggen had ie zo nog een keer gekund. maja. khad hem toch liggen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

Laagvlieger schreef:Voor de C20XE M2.8 (low noise engine) i shet belangrijk de spanning van de riem NAUWKEURIG af te stellen.
Wat beunhazen veel doen is de spanner de verkeerde kant op opspannen. Moet tegen de klok in.

Waterpompie. sjah. even voelen of die speling heeft op de as, en offie gelekt heeft.
Als dat allemaal niet het geval is mag je hem van mij lekker laten zitten.
Bij mijne ook. Was nog de eerste volgen smij. Lek en spelingsvrij. Bij laatste distri-vervanging toch maar besteld. Toen ik spulletje los ha dliggen had ie zo nog een keer gekund. maja. khad hem toch liggen.
voorkomen is beter dan genezen! 8) :thumbsup:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

plaatje bij het praatje:

Afbeelding
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
LeroY_GSI
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 dec 2004 16:15
Locatie: Pernis Rotterdam
Contacteer:

Bericht door LeroY_GSI »

net wezen vragen bij opel dealert in spijkenisse...
300euro voor bougie kabels en 32euro voor bougies, dus ik vraag zijn die bougie kabels van goud?
imitatie zullen ze toch wel goedkoper zijn? ja, maar als er op dat imitatie spul olie komt, kunnen ze gaan overspringen ofzo iets vertelde hij mij.

en die bougies vroeg ik? die zijn toch van bosch? nee die zijn van delco zei ie, maar origneel zijn t toch bosch?? anyways...

errug duur die bougie kabels, dat is nog niet zo heel hard nodig. iemand nog ideeen waar ik goeie bosch bougies ken kopuh????
RoeStRyDerZz! ---- Astra Gsi C20XE ---- RoeStRyDerZz!
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

LeroY_GSI schreef:net wezen vragen bij opel dealert in spijkenisse...
300euro voor bougie kabels en 32euro voor bougies, dus ik vraag zijn die bougie kabels van goud?
imitatie zullen ze toch wel goedkoper zijn? ja, maar als er op dat imitatie spul olie komt, kunnen ze gaan overspringen ofzo iets vertelde hij mij.

en die bougies vroeg ik? die zijn toch van bosch? nee die zijn van delco zei ie, maar origneel zijn t toch bosch?? anyways...

errug duur die bougie kabels, dat is nog niet zo heel hard nodig. iemand nog ideeen waar ik goeie bosch bougies ken kopuh????
bougiekabels zijn idd erg duur.
maar een setje van 70 eur voldoet prima hoor! :)
http://www.hbase.nl<- staan prijsvergelijkingen EXCL. BTW

en die bosch bougies moet je bij de opel dealer kunnen halen, en anders gewoon naar een automaterialen zaak stappen...
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Die originele zijn peperduur, maar wel goed.
En die gaan lang niet zo snel kapot... Laag kan er wel meer over vertellen.

Die imitatie-sets kun je wel nemen, alleen moet je wat vaker ze vervangen, termijn/levensduur is gewoon korter.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

GSi Twente schreef:Die originele zijn peperduur, maar wel goed.
En die gaan lang niet zo snel kapot... Laag kan er wel meer over vertellen.

Die imitatie-sets kun je wel nemen, alleen moet je wat vaker ze vervangen, termijn/levensduur is gewoon korter.
hoelang gaan die imititatiezooi mee.. 2 a 3 jaar?? lang zat! 8) :)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Gewoon kwa km's bekijken wanneer je ze vervangt.
Zeg maar 40 of 50 dkm.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Ok. Bougie svan de dealer zijn GOED!
Kunnen best delco's zijn. maakt niet uit. Er zit een GM stempel op.
Bosch bougies zijn onlangs nog wat problememn mee geweest met motorschade tot gevolg. Misscchien dat enkele opelmonteurs hier dat ook wel weten.

Zowel bougies als kabels halen bij de dealer.
Kabels zijn verschrikkelijk duur, dat klopt. Maar op een motronic 2.8 met DIS bobine hoef je echt geen imitratierommel te zetten.
al sje heel erg geluk hebt gebeurt er nix, heb je pech dan brand na een week het oranje lampje en stottert ie lekker. kun je ALSNOG die dure kabels halen en € 70 weggeooit van die imidingen.
Kheb veel vooral vage storingen gezien die allemaal te herleiden waren op imitatie kabels. Heeft te maken met de nauwkeurigheid van de weerstand van de kabels. DIS is daar erg gevoelig mee.
Wees verstandig:
a) Vervang ALLEEN als je kabels stuk zijn,
b) Als je ze vervangt, Ja neem die dure Beru's van de dealer.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

jah tis allemaal heel gevoelig.
Vooral ook die Ecotecjes!!!!
8 kleppertjes wat minder.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
LeroY_GSI
forum-gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 dec 2004 16:15
Locatie: Pernis Rotterdam
Contacteer:

Bericht door LeroY_GSI »

Ok, dan weet ik dat, mocht het echt nodig zijn, moet dus gewoon het origineel erop! Ken niemand ddat hier kopen met korting btw?? Heren opel monteurs?? :lol:
RoeStRyDerZz! ---- Astra Gsi C20XE ---- RoeStRyDerZz!
Plaats reactie