Onderhoud Opel Astra Gsi 16v
- LeroY_GSI
- forum-gebruiker
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08 dec 2004 16:15
- Locatie: Pernis Rotterdam
- Contacteer:
Onderhoud Opel Astra Gsi 16v
Gister hebt ik Distributie set op gehaald bij Danny van het OpelForum en zodra de centen binnen zijn wil ik wat onderhoud gaan plegen aan de Astra, zoals bijv. Distributie Riem vervangen. Ik heb het immers niet voor niets gekocht
Dit doe ik niet zelf, maar laat ik door een maat doen die er meer verstand van heb dan ik. Waar moet je nou op letten bij het vervangen van de Distriebutieriem bij C20xe-DIS?
Nu we toch bezig zijn, gooi ik er gelijk een K&N inlegfiltertje in en komt er een Sfi-vervangertje op, voor de efficientie zullen we maar zeggen. Dat ik er honderden pk's bij krijg, heb ik liever niet, maar dat neem ik maar op de koop toe!
Wat meer gelijk vervangen, nu we toch bezig zijn met klein onderhoud? Ik heb gehoord de waterpomp? Nieuwe olie dacht ik zelf..
Wat meer?
Alvast bedankt voor alle antwoorden
Dit doe ik niet zelf, maar laat ik door een maat doen die er meer verstand van heb dan ik. Waar moet je nou op letten bij het vervangen van de Distriebutieriem bij C20xe-DIS?
Nu we toch bezig zijn, gooi ik er gelijk een K&N inlegfiltertje in en komt er een Sfi-vervangertje op, voor de efficientie zullen we maar zeggen. Dat ik er honderden pk's bij krijg, heb ik liever niet, maar dat neem ik maar op de koop toe!
Wat meer gelijk vervangen, nu we toch bezig zijn met klein onderhoud? Ik heb gehoord de waterpomp? Nieuwe olie dacht ik zelf..
Wat meer?
Alvast bedankt voor alle antwoorden
RoeStRyDerZz! ---- Astra Gsi C20XE ---- RoeStRyDerZz!
Als je de Distributie riem gaat vervangen en je weet niet wanneer de waterpomp voor het laatst is gebeurt neem die dan gelijk mee.
Toen ik mijn astra kocht zat er net 5000 km een nieuwe riem op, 5000 km later ging de waterpomp kapot, kun je weer een hele nieuwe distributieset kopen en vervangen omdat je anders de waterpomp niet kunt vervangen. Die loopt namelijk mee op de dis riem.
- rem blokken voor en achter
- remschijven (weet niet hoe die er aan toe zijn??)
Toen ik mijn astra kocht zat er net 5000 km een nieuwe riem op, 5000 km later ging de waterpomp kapot, kun je weer een hele nieuwe distributieset kopen en vervangen omdat je anders de waterpomp niet kunt vervangen. Die loopt namelijk mee op de dis riem.
- rem blokken voor en achter
- remschijven (weet niet hoe die er aan toe zijn??)
Tekst..
ik heb zelf dubbele electrode van bosch.LeroY_GSI schreef:Oowhja, Oliefilter en benzine filter heb ik ook al ligguh.
Nieuwe boegies, gewoon de standaard van bosch neem ik aan? Die zijn goed genoeg toch voor een standaard c20xe?
er zijn ook mensen die 4 electrodes erin hebben zitten maar dat is niet nodig
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Gezien je distributie kant er dan toch af ligt... en je bezig bent.
Draai het achterste distributiedeksel eraf, oliepompje loshalen, nieuw pakking ertussen, connector van je oliekoeler nieuwe o-ring tussen zetten, nieuwe krukaskeerring erin zetten.
En wellicht een spatplaat van je carter direct erbij vervangen + o-ring van je olieaanzuigbuis gezien die ook los moet.
Daarna pas de distributie weer erop hangen.
Dit is meer de kwalijke zaak, als het aan die kant zweet/lekt en je distributie hangt er net aan dat je erachter komt.
Evt. nokkenaskeerringen ook even vervangen.
En wat ook altijd is uitgedroogd, de slangen v.d. carterventilatie.
Alles bij elkaar zal nog niet eens zoveel kosten, maar het is de moeite wel waard.
Draai het achterste distributiedeksel eraf, oliepompje loshalen, nieuw pakking ertussen, connector van je oliekoeler nieuwe o-ring tussen zetten, nieuwe krukaskeerring erin zetten.
En wellicht een spatplaat van je carter direct erbij vervangen + o-ring van je olieaanzuigbuis gezien die ook los moet.
Daarna pas de distributie weer erop hangen.
Dit is meer de kwalijke zaak, als het aan die kant zweet/lekt en je distributie hangt er net aan dat je erachter komt.
Evt. nokkenaskeerringen ook even vervangen.
En wat ook altijd is uitgedroogd, de slangen v.d. carterventilatie.
Alles bij elkaar zal nog niet eens zoveel kosten, maar het is de moeite wel waard.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Marty
- Oud-Clublid
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
- Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
- Contacteer:
Dis is heel gevoelig voor fuck boegie's.LeroY_GSI schreef:Oowhja, Oliefilter en benzine filter heb ik ook al ligguh.
Nieuwe boegies, gewoon de standaard van bosch neem ik aan? Die zijn goed genoeg toch voor een standaard c20xe?
Beide de dealer halen... Bosch dus...
Geen champion rommel etc erin draaien...
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Dat vervangen van dit gehele gebeuren, is dat lastig om te doen... oftewel kun je dat zelf doen ook al ben je geen onderhoudsmonteur of kenner... Moet je blok er dan uit of kan die er in blijven zitten? Dat vraag ik mij namelijk af. Bij de garage zei iemand mij namelijk dat je dit gewoon zelf kan doen en je blok er niet eens uit hoeft.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
blok hoeft er niet uit.2.nullutje schreef:Dat vervangen van dit gehele gebeuren, is dat lastig om te doen... oftewel kun je dat zelf doen ook al ben je geen onderhoudsmonteur of kenner... Moet je blok er dan uit of kan die er in blijven zitten? Dat vraag ik mij namelijk af. Bij de garage zei iemand mij namelijk dat je dit gewoon zelf kan doen en je blok er niet eens uit hoeft.
maar heb je het nog nooit eerder gedaan of meegeholpen zou ik er niet aan beginnen.
bij de c20xe motoren ligt dit zeer gevoelig, moet precies op goede spanning gezet worden en alles ook weer op tijd (kwa ontsteking).
als je riem eraf loopt of knapt ben je zuâh!
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
en bij de c20neDaVaRiOuS schreef:blok hoeft er niet uit.2.nullutje schreef:Dat vervangen van dit gehele gebeuren, is dat lastig om te doen... oftewel kun je dat zelf doen ook al ben je geen onderhoudsmonteur of kenner... Moet je blok er dan uit of kan die er in blijven zitten? Dat vraag ik mij namelijk af. Bij de garage zei iemand mij namelijk dat je dit gewoon zelf kan doen en je blok er niet eens uit hoeft.
maar heb je het nog nooit eerder gedaan of meegeholpen zou ik er niet aan beginnen.
bij de c20xe motoren ligt dit zeer gevoelig, moet precies op goede spanning gezet worden en alles ook weer op tijd (kwa ontsteking).
als je riem eraf loopt of knapt ben je zuâh!
maar ik begrijp dus dat ik hier zelf maar vanaf moet blijven en iemand laten meehelpen...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Voor de C20XE M2.8 (low noise engine) i shet belangrijk de spanning van de riem NAUWKEURIG af te stellen.
Wat beunhazen veel doen is de spanner de verkeerde kant op opspannen. Moet tegen de klok in.
Waterpompie. sjah. even voelen of die speling heeft op de as, en offie gelekt heeft.
Als dat allemaal niet het geval is mag je hem van mij lekker laten zitten.
Bij mijne ook. Was nog de eerste volgen smij. Lek en spelingsvrij. Bij laatste distri-vervanging toch maar besteld. Toen ik spulletje los ha dliggen had ie zo nog een keer gekund. maja. khad hem toch liggen.
Wat beunhazen veel doen is de spanner de verkeerde kant op opspannen. Moet tegen de klok in.
Waterpompie. sjah. even voelen of die speling heeft op de as, en offie gelekt heeft.
Als dat allemaal niet het geval is mag je hem van mij lekker laten zitten.
Bij mijne ook. Was nog de eerste volgen smij. Lek en spelingsvrij. Bij laatste distri-vervanging toch maar besteld. Toen ik spulletje los ha dliggen had ie zo nog een keer gekund. maja. khad hem toch liggen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
voorkomen is beter dan genezen!Laagvlieger schreef:Voor de C20XE M2.8 (low noise engine) i shet belangrijk de spanning van de riem NAUWKEURIG af te stellen.
Wat beunhazen veel doen is de spanner de verkeerde kant op opspannen. Moet tegen de klok in.
Waterpompie. sjah. even voelen of die speling heeft op de as, en offie gelekt heeft.
Als dat allemaal niet het geval is mag je hem van mij lekker laten zitten.
Bij mijne ook. Was nog de eerste volgen smij. Lek en spelingsvrij. Bij laatste distri-vervanging toch maar besteld. Toen ik spulletje los ha dliggen had ie zo nog een keer gekund. maja. khad hem toch liggen.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- LeroY_GSI
- forum-gebruiker
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08 dec 2004 16:15
- Locatie: Pernis Rotterdam
- Contacteer:
net wezen vragen bij opel dealert in spijkenisse...
300euro voor bougie kabels en 32euro voor bougies, dus ik vraag zijn die bougie kabels van goud?
imitatie zullen ze toch wel goedkoper zijn? ja, maar als er op dat imitatie spul olie komt, kunnen ze gaan overspringen ofzo iets vertelde hij mij.
en die bougies vroeg ik? die zijn toch van bosch? nee die zijn van delco zei ie, maar origneel zijn t toch bosch?? anyways...
errug duur die bougie kabels, dat is nog niet zo heel hard nodig. iemand nog ideeen waar ik goeie bosch bougies ken kopuh????
300euro voor bougie kabels en 32euro voor bougies, dus ik vraag zijn die bougie kabels van goud?
imitatie zullen ze toch wel goedkoper zijn? ja, maar als er op dat imitatie spul olie komt, kunnen ze gaan overspringen ofzo iets vertelde hij mij.
en die bougies vroeg ik? die zijn toch van bosch? nee die zijn van delco zei ie, maar origneel zijn t toch bosch?? anyways...
errug duur die bougie kabels, dat is nog niet zo heel hard nodig. iemand nog ideeen waar ik goeie bosch bougies ken kopuh????
RoeStRyDerZz! ---- Astra Gsi C20XE ---- RoeStRyDerZz!
bougiekabels zijn idd erg duur.LeroY_GSI schreef:net wezen vragen bij opel dealert in spijkenisse...
300euro voor bougie kabels en 32euro voor bougies, dus ik vraag zijn die bougie kabels van goud?
imitatie zullen ze toch wel goedkoper zijn? ja, maar als er op dat imitatie spul olie komt, kunnen ze gaan overspringen ofzo iets vertelde hij mij.
en die bougies vroeg ik? die zijn toch van bosch? nee die zijn van delco zei ie, maar origneel zijn t toch bosch?? anyways...
errug duur die bougie kabels, dat is nog niet zo heel hard nodig. iemand nog ideeen waar ik goeie bosch bougies ken kopuh????
maar een setje van 70 eur voldoet prima hoor!
http://www.hbase.nl<- staan prijsvergelijkingen EXCL. BTW
en die bosch bougies moet je bij de opel dealer kunnen halen, en anders gewoon naar een automaterialen zaak stappen...
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Die originele zijn peperduur, maar wel goed.
En die gaan lang niet zo snel kapot... Laag kan er wel meer over vertellen.
Die imitatie-sets kun je wel nemen, alleen moet je wat vaker ze vervangen, termijn/levensduur is gewoon korter.
En die gaan lang niet zo snel kapot... Laag kan er wel meer over vertellen.
Die imitatie-sets kun je wel nemen, alleen moet je wat vaker ze vervangen, termijn/levensduur is gewoon korter.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
hoelang gaan die imititatiezooi mee.. 2 a 3 jaar?? lang zat!GSi Twente schreef:Die originele zijn peperduur, maar wel goed.
En die gaan lang niet zo snel kapot... Laag kan er wel meer over vertellen.
Die imitatie-sets kun je wel nemen, alleen moet je wat vaker ze vervangen, termijn/levensduur is gewoon korter.
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Ok. Bougie svan de dealer zijn GOED!
Kunnen best delco's zijn. maakt niet uit. Er zit een GM stempel op.
Bosch bougies zijn onlangs nog wat problememn mee geweest met motorschade tot gevolg. Misscchien dat enkele opelmonteurs hier dat ook wel weten.
Zowel bougies als kabels halen bij de dealer.
Kabels zijn verschrikkelijk duur, dat klopt. Maar op een motronic 2.8 met DIS bobine hoef je echt geen imitratierommel te zetten.
al sje heel erg geluk hebt gebeurt er nix, heb je pech dan brand na een week het oranje lampje en stottert ie lekker. kun je ALSNOG die dure kabels halen en € 70 weggeooit van die imidingen.
Kheb veel vooral vage storingen gezien die allemaal te herleiden waren op imitatie kabels. Heeft te maken met de nauwkeurigheid van de weerstand van de kabels. DIS is daar erg gevoelig mee.
Wees verstandig:
a) Vervang ALLEEN als je kabels stuk zijn,
b) Als je ze vervangt, Ja neem die dure Beru's van de dealer.
Kunnen best delco's zijn. maakt niet uit. Er zit een GM stempel op.
Bosch bougies zijn onlangs nog wat problememn mee geweest met motorschade tot gevolg. Misscchien dat enkele opelmonteurs hier dat ook wel weten.
Zowel bougies als kabels halen bij de dealer.
Kabels zijn verschrikkelijk duur, dat klopt. Maar op een motronic 2.8 met DIS bobine hoef je echt geen imitratierommel te zetten.
al sje heel erg geluk hebt gebeurt er nix, heb je pech dan brand na een week het oranje lampje en stottert ie lekker. kun je ALSNOG die dure kabels halen en € 70 weggeooit van die imidingen.
Kheb veel vooral vage storingen gezien die allemaal te herleiden waren op imitatie kabels. Heeft te maken met de nauwkeurigheid van de weerstand van de kabels. DIS is daar erg gevoelig mee.
Wees verstandig:
a) Vervang ALLEEN als je kabels stuk zijn,
b) Als je ze vervangt, Ja neem die dure Beru's van de dealer.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer: