[Astra G] kapotte airco
[Astra G] kapotte airco
Hey clubbers,
ik heb hier een Astra G 1.6i (Z16XE) met een kapotte airco. Lijkt me wel leuk om deze met dit warme weer eens te fixen
- koudemiddel is al bijgevuld door de dealer, zonder resultaat. Herstelling kost 1000 EUR volgens de dealer, die wil waarschijnlijk meteen heel de magneetkoppeling/compressor zooi vervangen. Ik heb niet het gevoel dat hij echt weet wat er scheelt.
- stekker op magneetkoppeling geeft mooi 12V op het moment dat je de airco inschakelt
- magneetkoppeling klikt niet bij inschakelen airco
- koelventilator vd. airco gaat niet aan bij inschakelen airco
Ik vermoed dat de magneetkoppeling kapot is? Maar ik heb ook ergens gelezen dat de airco niet aan wil als de koelventilator niet draait - nochtans meet ik wél 12V op de stekker van de magneetkoppeling. Gaat de koelventilator draaien van zodra je de airco aanzet, of van zodra de radiator te warm wordt?
Eigenlijk best wel straf dat de airco er na 5 jaar / 52K km al mee kapt (plus nog een reeks andere problemen). Hopelijk heeft iemand nuttige tips!
ik heb hier een Astra G 1.6i (Z16XE) met een kapotte airco. Lijkt me wel leuk om deze met dit warme weer eens te fixen
- koudemiddel is al bijgevuld door de dealer, zonder resultaat. Herstelling kost 1000 EUR volgens de dealer, die wil waarschijnlijk meteen heel de magneetkoppeling/compressor zooi vervangen. Ik heb niet het gevoel dat hij echt weet wat er scheelt.
- stekker op magneetkoppeling geeft mooi 12V op het moment dat je de airco inschakelt
- magneetkoppeling klikt niet bij inschakelen airco
- koelventilator vd. airco gaat niet aan bij inschakelen airco
Ik vermoed dat de magneetkoppeling kapot is? Maar ik heb ook ergens gelezen dat de airco niet aan wil als de koelventilator niet draait - nochtans meet ik wél 12V op de stekker van de magneetkoppeling. Gaat de koelventilator draaien van zodra je de airco aanzet, of van zodra de radiator te warm wordt?
Eigenlijk best wel straf dat de airco er na 5 jaar / 52K km al mee kapt (plus nog een reeks andere problemen). Hopelijk heeft iemand nuttige tips!
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Thanks voor de tips, ik ga de massadraad even doormeten. Lomp van me om dat te vergeten
Mocht de magneetkoppeling kapot zijn, kan die dan los van de compressor vervangen worden? Doe ik dat best bij de dealer, of bij een aircoboer? En wat mag het kosten?
Mocht de magneetkoppeling kapot zijn, kan die dan los van de compressor vervangen worden? Doe ik dat best bij de dealer, of bij een aircoboer? En wat mag het kosten?
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum
Damn, jullie zijn goed
Het ligt dus aan de koppeling zelf, op de contacten meet ik "oneindig" veel weerstand, zekering in de koppeling zal dus kapot zijn. Kan je die zekering los vervangen, of moet er meteen een hele nieuwe koppeling in? (ik vrees het laatste, zo'n zekering hoort niet vanzelf kapot te gaan, zal wel een reden hebben)
Het ligt dus aan de koppeling zelf, op de contacten meet ik "oneindig" veel weerstand, zekering in de koppeling zal dus kapot zijn. Kan je die zekering los vervangen, of moet er meteen een hele nieuwe koppeling in? (ik vrees het laatste, zo'n zekering hoort niet vanzelf kapot te gaan, zal wel een reden hebben)
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum
Het valt te proberen. Heb wel eens gehoord dat ze in plaats van een zekering er gewoon een verbinding maken. Op de plek van de zekering een stukje ijzerdraad. Tussen de draad die van de koppeling komt en de stekker zetten ze dan een lichte zekering. Het is te proberen, Maar of het de juiste oplossing is vraag ik me af....subsonik schreef:Damn, jullie zijn goed
Het ligt dus aan de koppeling zelf, op de contacten meet ik "oneindig" veel weerstand, zekering in de koppeling zal dus kapot zijn. Kan je die zekering los vervangen, of moet er meteen een hele nieuwe koppeling in? (ik vrees het laatste, zo'n zekering hoort niet vanzelf kapot te gaan, zal wel een reden hebben)
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Zekeringen zitten er vaak niet voor niks guys, en als ze dan kapot gaan is er wat aan de hand lijkt me.
Doorverbinden is vragen om overdadige hitte in je auto, ook wel brand genoemd
Beter gewoon probleem zoeken en oplossen zoals het hoort....kost het knaken : helaas....that's life
Doorverbinden is vragen om overdadige hitte in je auto, ook wel brand genoemd
Beter gewoon probleem zoeken en oplossen zoals het hoort....kost het knaken : helaas....that's life
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Komt voor dat de koppeling zwaar draait. Teveel weerstand. Delen gangbaar maken. Vandaar ook die zwevende zekering. Principe is hetzelfde alleen de zekering is nu bereikbaar. Tuurlijk kan je ze spoel zo vervangen. Kost je wat en het is gelijk goed. Maarja proberen kan altijd. Ik geef me geld liever aan wat anders uitSounddragon schreef:Zekeringen zitten er vaak niet voor niks guys, en als ze dan kapot gaan is er wat aan de hand lijkt me.
Doorverbinden is vragen om overdadige hitte in je auto, ook wel brand genoemd
Beter gewoon probleem zoeken en oplossen zoals het hoort....kost het knaken : helaas....that's life
Goed, ik heb maar op veilig gespeeld en gewoon een nieuwe koppeling gehaald. Nu kunnen die kloefkappers bij de dealer dat pas eind volgende week ergens plaatsen... en met dit warme weer is dat geen optie uiteraard
Is het doenbaar om zo'n ding zelf te vervangen? Ik heb al zo'n fantastische vraagbaak gehaald, maar daarin reppen ze met geen woord over de airco
Is het doenbaar om zo'n ding zelf te vervangen? Ik heb al zo'n fantastische vraagbaak gehaald, maar daarin reppen ze met geen woord over de airco
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum
Tis wel zelf te doen. Pomp zit rechts voor. Als je de bumper deels loshaalt kun je er redelijk bij. Hij zit vast met een moertje (geloof nr 14) En 2 borgclippen. Met een hiervoor bestemde tang heb je ze zo los. Het is dus te doen, maar wel een ietwat lastig klusje (koppeling draait mee bij losdraaien van moer en die 2 clippen dan.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Uiteraard
M'n huidige valt best wel mee, maar de vorige was echt erg. Heeft mij 5 jaar laten rondrijden zonder remvloeistof ook maar 1 keer te vervangen enzo. Maar andere dingen wouden ze dan wel weer vervangen, zoals schokdempers van 6 maand oud en remschijven met 10K km erop. 't Gaat om "dé" grote Opel dealer uit Gent, FYI.
[edit]
Ondertussen is het in orde. Ik ben maar 180 EUR armer, voor een "veldwikkeling" en arbeidsloon. Misschien is enkel de spoel vervangen, niet de hele koppeling... in ieder geval is de poelie het enige wat er nieuw uitziet
M'n huidige valt best wel mee, maar de vorige was echt erg. Heeft mij 5 jaar laten rondrijden zonder remvloeistof ook maar 1 keer te vervangen enzo. Maar andere dingen wouden ze dan wel weer vervangen, zoals schokdempers van 6 maand oud en remschijven met 10K km erop. 't Gaat om "dé" grote Opel dealer uit Gent, FYI.
[edit]
Ondertussen is het in orde. Ik ben maar 180 EUR armer, voor een "veldwikkeling" en arbeidsloon. Misschien is enkel de spoel vervangen, niet de hele koppeling... in ieder geval is de poelie het enige wat er nieuw uitziet
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum