hoe meet je de dynamo door?
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
hoe meet je de dynamo door?
Afgelopen winter nieuwe accu gehaald omdat oude kapot was. Was gelijk een sterke 72 aHz accu.
Maar nu heeft volgens mij mijn dynamo of mijn spanningsregelaar het toch begeven. Als ik de spanning op de accu meet, meet ik met contact uit ongeveer 12,60 Volt. Als ik start en gas geef zit ie rond de 11,20 Volt, daar blijft ie ook zitten.
Heb drie dikke massadraden vanaf de dynamo dus dat zal t niet zijn.
Maar nu vraag ik me af hoe ik de dynamo kan doormeten. Ik hoorde van iemand dat ik de plus en de min van de dynamo moest meten en deze moeten beide een positieve spanning hebben.
Het is nu best wel lullig want van de week stond ik op de vluchtstrook met een lege accu > resultaat auto stotteren (injectoren vragen spanning). Een vriend had effe een andere accu bij hem opgehaald en toen kon ik weer verder.
Maar nu heeft volgens mij mijn dynamo of mijn spanningsregelaar het toch begeven. Als ik de spanning op de accu meet, meet ik met contact uit ongeveer 12,60 Volt. Als ik start en gas geef zit ie rond de 11,20 Volt, daar blijft ie ook zitten.
Heb drie dikke massadraden vanaf de dynamo dus dat zal t niet zijn.
Maar nu vraag ik me af hoe ik de dynamo kan doormeten. Ik hoorde van iemand dat ik de plus en de min van de dynamo moest meten en deze moeten beide een positieve spanning hebben.
Het is nu best wel lullig want van de week stond ik op de vluchtstrook met een lege accu > resultaat auto stotteren (injectoren vragen spanning). Een vriend had effe een andere accu bij hem opgehaald en toen kon ik weer verder.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Dynamo doormeten? Als je alles exact wilt weten, ding eraf halen en ergens heenbrengen waar ze zo'n testbank hebben.
Maar das een dure optie, gezien er vaak een dynamo revisie aan vast zit.
Of de dynamo de accu bij laadt is simpel te doen.
Gewoon een accutester aansluiten (spreekt voor zich).
Motor laten lopen, en als de dynamo dus bij laadt... moet wel minimaal tussen de 13 en 14 volt zijn wat je krijgt te zien.
Als dat niet zo is, heel simpel, spanningsregelaartje vernieuwen.
Heel sporadisch is het innerlijke van de dynamo kapot, meestal altijd de spanningsregelaar.
Wel even opletten dat je het goed onthoudt/noteert, de aansluiting D+ niet door elkaar halen.
Anders krijg je rare dingen voor je neus.
Succes ermee.
Maar das een dure optie, gezien er vaak een dynamo revisie aan vast zit.
Of de dynamo de accu bij laadt is simpel te doen.
Gewoon een accutester aansluiten (spreekt voor zich).
Motor laten lopen, en als de dynamo dus bij laadt... moet wel minimaal tussen de 13 en 14 volt zijn wat je krijgt te zien.
Als dat niet zo is, heel simpel, spanningsregelaartje vernieuwen.
Heel sporadisch is het innerlijke van de dynamo kapot, meestal altijd de spanningsregelaar.
Wel even opletten dat je het goed onthoudt/noteert, de aansluiting D+ niet door elkaar halen.
Anders krijg je rare dingen voor je neus.
Succes ermee.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Nou, Ik heb hem er net uitgehaald. spanningsregelaar zat idd vast met twee schoefjes. Maar ik kon niet echt iets vreemds vinden, behalve dat 1 van de twee borsteltjes korter was dan de ander terwijl ze over dezelfde as glijden.
Maar ik kon wel op de dynamo zien dat hij al een keer gereviseerd is. Nu meet ik nog steeds geen spanning hoger dan 11 volt als de motor loopt.
Die spanningsregelaar, kun je die gewoon bij de dealer halen? of zijn daar speciale adresjes voor?
Maar ik kon wel op de dynamo zien dat hij al een keer gereviseerd is. Nu meet ik nog steeds geen spanning hoger dan 11 volt als de motor loopt.
Die spanningsregelaar, kun je die gewoon bij de dealer halen? of zijn daar speciale adresjes voor?
Laatst gewijzigd door 2.nullutje op 23 apr 2006 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Bij de opel dealer hebben ze geeneens dynamo's
Gelukkig ben ik door de beste man achter de balie doorgestuurd naar een bedrijfje verderop dat gespecialiseerd is in auto elektronica, dus ook dynamo's.
De dynamo is daar op de testbank gegaan en er werd totaal geen spanning gemeten. Er werd mij verteld dat de spanningsregelaar waarschijnlijk niet de boosdoener is.
Heb dus besloten een nieuwe dynamo te nemen die 70 Ah afgeeft (Gelijk goed voor mijn accu). Was er 96 euro ex voor kwijt plus inbouw. Niet duur toch? Nu doet ie t weer
Gelukkig ben ik door de beste man achter de balie doorgestuurd naar een bedrijfje verderop dat gespecialiseerd is in auto elektronica, dus ook dynamo's.
De dynamo is daar op de testbank gegaan en er werd totaal geen spanning gemeten. Er werd mij verteld dat de spanningsregelaar waarschijnlijk niet de boosdoener is.
Heb dus besloten een nieuwe dynamo te nemen die 70 Ah afgeeft (Gelijk goed voor mijn accu). Was er 96 euro ex voor kwijt plus inbouw. Niet duur toch? Nu doet ie t weer
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
ja is typisch zo'n anwb massakabelBart(astra) schreef:leuke massa-kabel !
die doen dat allemaal met oudere auto's zo (heb ik me laten vertellen).
20 draden naar massa toe
Maar heb net die remblokjes vervangen. Van mn wiel rechtsachter waren de blokjes helemaal op! pff... Maar die zitten er ook weer op....
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Die manier van massakabel maken komt me idd erg bekend voor.....ook eens zo'n bouwwerk gehad in 1 van mijn Ghadeaths
Op zich niks mis mee, alleen vinnik rood wel een erg foute kleur voor een massakabel....
even stukkie krimpkous op loslaten ofzo....
Op zich niks mis mee, alleen vinnik rood wel een erg foute kleur voor een massakabel....
even stukkie krimpkous op loslaten ofzo....
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)