hoe meet je de dynamo door?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

hoe meet je de dynamo door?

Bericht door 2.nullutje »

Afgelopen winter nieuwe accu gehaald omdat oude kapot was. Was gelijk een sterke 72 aHz accu.

Maar nu heeft volgens mij mijn dynamo of mijn spanningsregelaar het toch begeven. Als ik de spanning op de accu meet, meet ik met contact uit ongeveer 12,60 Volt. Als ik start en gas geef zit ie rond de 11,20 Volt, daar blijft ie ook zitten.

Heb drie dikke massadraden vanaf de dynamo dus dat zal t niet zijn. :roll:

Maar nu vraag ik me af hoe ik de dynamo kan doormeten. Ik hoorde van iemand dat ik de plus en de min van de dynamo moest meten en deze moeten beide een positieve spanning hebben.

Het is nu best wel lullig want van de week stond ik op de vluchtstrook met een lege accu > resultaat auto stotteren (injectoren vragen spanning). Een vriend had effe een andere accu bij hem opgehaald en toen kon ik weer verder.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Dynamo doormeten? Als je alles exact wilt weten, ding eraf halen en ergens heenbrengen waar ze zo'n testbank hebben.
Maar das een dure optie, gezien er vaak een dynamo revisie aan vast zit.

Of de dynamo de accu bij laadt is simpel te doen.
Gewoon een accutester aansluiten (spreekt voor zich).
Motor laten lopen, en als de dynamo dus bij laadt... moet wel minimaal tussen de 13 en 14 volt zijn wat je krijgt te zien.

Als dat niet zo is, heel simpel, spanningsregelaartje vernieuwen.
Heel sporadisch is het innerlijke van de dynamo kapot, meestal altijd de spanningsregelaar.

Wel even opletten dat je het goed onthoudt/noteert, de aansluiting D+ niet door elkaar halen.
Anders krijg je rare dingen voor je neus. :wink:

Succes ermee.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

aha, oke... dus de spanningsregelaar zit op/in de dynamo? Die kun je er dus zo afschoeven?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Ja... die zit met 2 schroefjes vast, monteren is zo gepiept.
Alleen eerst storing zoeken voordat je alles onverhoopt gaat vervangen!
Dus laadspanning meten op die accu.

En rap een beetje! :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

oke, ga ik doen... morgen duik ik even onder de motorkap op zoek naar die regelaar...

trouwens, laadspanning is dus niks, want met lopende motor en gasgevend meette ik een spanning op de accu van 11,nogwat...

thnx!
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

GSi Twente schreef: Alleen eerst storing zoeken voordat je alles onverhoopt gaat vervangen!
Dus laadspanning meten op die accu.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Nou, Ik heb hem er net uitgehaald. spanningsregelaar zat idd vast met twee schoefjes. Maar ik kon niet echt iets vreemds vinden, behalve dat 1 van de twee borsteltjes korter was dan de ander terwijl ze over dezelfde as glijden.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Maar ik kon wel op de dynamo zien dat hij al een keer gereviseerd is. Nu meet ik nog steeds geen spanning hoger dan 11 volt als de motor loopt.

Die spanningsregelaar, kun je die gewoon bij de dealer halen? of zijn daar speciale adresjes voor?
Laatst gewijzigd door 2.nullutje op 23 apr 2006 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

:roll: Heb je nou al spanning gemeten?

Dit is de omgekeerde manier te werk gaan!

Edit: sleepringen zijn wel op weg.
Dus vervang nu toch maar, nu je hem open hebt.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

GSi Twente schreef::roll: Heb je nou al spanning gemeten?

Dit is de omgekeerde manier te werk gaan!

Edit: sleepringen zijn wel op weg.
Dus vervang nu toch maar, nu je hem open hebt.
zoals ik al zei, hij laadt niet op.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Ja, na je edit... :lol:

Spanningsregelaar kun je bij de Brezan of Opel halen.
Als je maar even duidelijk het ding laat zien... want er zijn nogal wat verschillende dynamo's!

Kosten, een paar euro.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

uhm in bijna al mijn reacties staat dat ik een spanning meet van in de 11 volt, terwijl dit tussen 13 en 14 hoort te zijn, oftewel hij laadt niet op :)
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Volgens mij is je spanningsregelaar dood :roll:



:lol:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Bij de opel dealer hebben ze geeneens dynamo's :?
Gelukkig ben ik door de beste man achter de balie doorgestuurd naar een bedrijfje verderop dat gespecialiseerd is in auto elektronica, dus ook dynamo's.

De dynamo is daar op de testbank gegaan en er werd totaal geen spanning gemeten. Er werd mij verteld dat de spanningsregelaar waarschijnlijk niet de boosdoener is.

Heb dus besloten een nieuwe dynamo te nemen die 70 Ah afgeeft (Gelijk goed voor mijn accu). Was er 96 euro ex voor kwijt plus inbouw. Niet duur toch? Nu doet ie t weer :P
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Toch m'n 2e gedachte... maar goed, zoals zo'n testbank laat weten, wat het euvel direct is. :wink:

Nette prijs iig.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

in ieder geval ben ik wel weer zoet met het volgende probleem, de remschoentjes achter zijn op :?

Pff.... :x

ik val van het ene probleem in het andere...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

pff meteen maar effe nieuwe blokjes gaan halen, prijs valt me wel mee... dacht in eerste instantie aan tientallen euro's, maar het was 30 euro om precies te zijn voor twee wielen.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

welke zijn op dan? de blokjes of de schoentjes?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

de blokjes
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

en omdat ik een fotofreak ben, effe wat fotootjes :P

Afbeelding Afbeelding
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

leuke massa-kabel !
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Bart(astra) schreef:leuke massa-kabel !
:lol: ja is typisch zo'n anwb massakabel :roll:

die doen dat allemaal met oudere auto's zo (heb ik me laten vertellen).
20 draden naar massa toe

Maar heb net die remblokjes vervangen. Van mn wiel rechtsachter waren de blokjes helemaal op! pff... Maar die zitten er ook weer op.... :P :P :lol:
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Die manier van massakabel maken komt me idd erg bekend voor.....ook eens zo'n bouwwerk gehad in 1 van mijn Ghadeaths 8) :lol:

Op zich niks mis mee, alleen vinnik rood wel een erg foute kleur voor een massakabel.... :roll:
even stukkie krimpkous op loslaten ofzo.... :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Plaats reactie