Autoradio op ACC stand contactslot laten spelen?
Autoradio op ACC stand contactslot laten spelen?
Onlangs heb ik eindelijk dat kreng van een standaardradio uit m'n astra vervangen door een nieuwe (Pioneer DEH-4700MP).
Het probleem is nu dat deze radio enkel wil spelen als de geschakelde 12V draad spanning krijgt - bij mijn astra is dat wanneer het contactslot op "II" staat (motor aan). Zeer vervelend, want het contactslot heeft een standje "I" (ACC), wat eigenlijk hiervoor bedoeld is...
Kan ik op een of andere manier knoeien met de bedrading, zodanig dat de geschakelde 12V al onder spanning komt te staan in de "I" stand van het contactslot? Het lijkt mij namelijk niet ideaal om lange tijd in de "II" stand te staan als de motor niet draait
BTW: ik hang hier al een tijdje anoniem rond, heb hier al veel bijgeleerd! Uiteindelijk toch maar eens geregistreerd
Het probleem is nu dat deze radio enkel wil spelen als de geschakelde 12V draad spanning krijgt - bij mijn astra is dat wanneer het contactslot op "II" staat (motor aan). Zeer vervelend, want het contactslot heeft een standje "I" (ACC), wat eigenlijk hiervoor bedoeld is...
Kan ik op een of andere manier knoeien met de bedrading, zodanig dat de geschakelde 12V al onder spanning komt te staan in de "I" stand van het contactslot? Het lijkt mij namelijk niet ideaal om lange tijd in de "II" stand te staan als de motor niet draait
BTW: ik hang hier al een tijdje anoniem rond, heb hier al veel bijgeleerd! Uiteindelijk toch maar eens geregistreerd
Laatst gewijzigd door subsonik op 01 jul 2005 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Als ik het goed begrijp, heeft dus het contactslot wel een ACC stand, maar dat zwarte blokje achterop niet?
Ik heb dat zwarte blokje eens proberen doormeten, maar veel wijzer werd ik er niet van. Dr komen 4 dikke draden uit, 2 zwarte, 1 rood-zwarte en 1 rode (als ik het mij goed herinner). Ik heb niet kunnen achterhalen waar de geschakelde 12V van de radio vandaan komt, vermoedelijk ergens van een relais...
Ik heb dat zwarte blokje eens proberen doormeten, maar veel wijzer werd ik er niet van. Dr komen 4 dikke draden uit, 2 zwarte, 1 rood-zwarte en 1 rode (als ik het mij goed herinner). Ik heb niet kunnen achterhalen waar de geschakelde 12V van de radio vandaan komt, vermoedelijk ergens van een relais...
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
De slotcilinder steekt in een wit of zwart contactdeel. Op dat contactdeel zit de zwarte stekker met de draden. Dat contactdeel heeft GEEN ACC stand. Dus dat moet j evervangen door een van een latere astra-F. Die hebben dat wel. En dan moet je in die zwarte stekker een draad bijtrekken.
Duidelijk?
Dus je moet het electrisch deel van het contactslot vervangen.
Duidelijk?
Dus je moet het electrisch deel van het contactslot vervangen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Hmm, ik heb nog zo'n ding in me dashkassie liggen, hoe kan je het verschil zien tussen de oude en de nieuwe ???
Moet hem ook (nog steeds) vervangen, en de mijne heeft ook niet die stand.
Kan wel spelen met motor uit, maar dan helpen wel me dashlampies/kachel/brandstofpomp en elektronica mee om de accu te helpen legen ,en ik heb al een beetje stroomgebrek
Had hem gisteravond op Boerendrecht op 10.3, met draaiende motor
Moet hem ook (nog steeds) vervangen, en de mijne heeft ook niet die stand.
Kan wel spelen met motor uit, maar dan helpen wel me dashlampies/kachel/brandstofpomp en elektronica mee om de accu te helpen legen ,en ik heb al een beetje stroomgebrek
Had hem gisteravond op Boerendrecht op 10.3, met draaiende motor
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
ik heb hier een oude:
Beetje ingebrand
Deze mist gewoon spanning op een van de stekkers op de eerste stand.
Nieuwe zijn volgens mij zwart, weet niet zeker hoor!
kun je gewoon zelf meten met een ohm meter.
Zet hem in de eerste stand, een pen van d eohmmete rop de 30 zetten (das de ingang vanaf de Accu) en de andere meten op alle pinnen. Als het goed is heb je alleen doorgang op pin P.
Draai nu een stand verder.
Wederom pin op 30 en de andere weer zoeken op de overige stekkers.
P moet nu oneindige weerstand hebben en voor de rest staat e rnergens doorgang op, TENZIJ je een nieuwe hebt. Dan gok ik dat je op 15a doorgang moet hebben of er zit een aparte pin voor bijgeplaatst.
Dit type contactslot werkt met sleepcontacten, nieuwere volgens mij met speciale rollers. Astra vanaf 95 heeft wel gewoon ACC stand namelijk.
Hoop dat het wat duidelijker is.
Beetje ingebrand
Deze mist gewoon spanning op een van de stekkers op de eerste stand.
Nieuwe zijn volgens mij zwart, weet niet zeker hoor!
kun je gewoon zelf meten met een ohm meter.
Zet hem in de eerste stand, een pen van d eohmmete rop de 30 zetten (das de ingang vanaf de Accu) en de andere meten op alle pinnen. Als het goed is heb je alleen doorgang op pin P.
Draai nu een stand verder.
Wederom pin op 30 en de andere weer zoeken op de overige stekkers.
P moet nu oneindige weerstand hebben en voor de rest staat e rnergens doorgang op, TENZIJ je een nieuwe hebt. Dan gok ik dat je op 15a doorgang moet hebben of er zit een aparte pin voor bijgeplaatst.
Dit type contactslot werkt met sleepcontacten, nieuwere volgens mij met speciale rollers. Astra vanaf 95 heeft wel gewoon ACC stand namelijk.
Hoop dat het wat duidelijker is.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Ik heb de boel zonet nog eens opengehaald, bij mij zit er inderdaad een wit contactblokje in, met een zwarte stekker erop.
Het blokje heeft een rode (12V) draad, twee zwarte (geschakeld op stand II) en een zwart-rode (startmotor relais?).
Binnenkort eens uitkijken naar een nieuwer contactblokje dus. Valt het contactblokje makkelijk af het contactslot te halen? Ik kreeg die zwarte stekker namelijk al niet los
Het blokje heeft een rode (12V) draad, twee zwarte (geschakeld op stand II) en een zwart-rode (startmotor relais?).
Binnenkort eens uitkijken naar een nieuwer contactblokje dus. Valt het contactblokje makkelijk af het contactslot te halen? Ik kreeg die zwarte stekker namelijk al niet los
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Grmbl
Dan laat ik het voorlopig maar zo denk ik... Kan het eigenlijk kwaad om de auto langere tijd op stand II te laten staan als de motor niet draait? Ok, je accu loopt sneller leeg... maar als je ventilatie, lichten, enz enz uitzet moet het wel nogal meevallen toch?
Dan laat ik het voorlopig maar zo denk ik... Kan het eigenlijk kwaad om de auto langere tijd op stand II te laten staan als de motor niet draait? Ok, je accu loopt sneller leeg... maar als je ventilatie, lichten, enz enz uitzet moet het wel nogal meevallen toch?
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Gniffel, dat heb ik ook.watahyahknow schreef:het is misschien ook een ideetje de constante en de geschakelde plus aan elkaar te verbinden met een schakelaartje ertussen zodat je kan kiezen of je radio uitgaat met het contactslot of aan blijft staan via de schakelaar op het dashboard is ook wat makkelijker bij te komen als je de radio uit de slee licht kan je er zo bij.
Met omschakelrelais kan ik kiezen tussen op contact of buiten contact.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Had ik ook al aan gedacht, maar ik ken mijzelf, ik vergeet dan gegarandeerd dat schakelaartje om te zetten waardoor m'n accu toch nog leegloopt
Zo dikwijls luister ik toch niet radio met de motor uit, dus ik laat het voorlopig maar zo
Zo dikwijls luister ik toch niet radio met de motor uit, dus ik laat het voorlopig maar zo
Astra 1.4i CD (16V) sedan - bj 1993 - wellicht de lelijkste Astra op dit forum